Endometrioza je iscrpljuća bolest zbog čega su naučnici pronašli novu metodu lečenja

Priredio/la: I. V.|15:00 - 30. 08. 2021.

Endometrioza pogađa 190 miliona žena širom sveta, a naučnici su otkrili genetsku vezu u porodicama u kojima je bar tri žene imalo dijagnozu ove bolesti

endometrioza Endometrioza je bolno, hronično stanje u kojem tkivo materice neprikladno raste izvan nje Foto: Shutterstock

Endometrioza je bolno, hronično stanje u kojem tkivo materice neprikladno raste izvan nje. Trenutni tretmani su ograničeni i uključuju operaciju i hormonsku terapiju, što može izazvati neželjene nuspojave. Novo istraživanje koje su sproveli Baylor College of Medicine, University of Oxford, University of Wisconsin-Madison i Bayer AG, nudi novi uvid u to kako se leči ova iscrpljujuća bolest.

Specifičan gen pojačava rizik

Istraživački tim izvršio je genetske analize žena kako bi identifikovali specifični gen, NPSR1, koji povećava rizik od pojave endometrioze. Rezultati otkrivaju potencijalnu novu nehormonsku metu lekova koja može da dovede do poboljšane terapije, a njihovi rezultati su objavljeni u Science Translational Medicine.

Otrkrivena genetska veza u porodicama gde su 3 žene imale istu dijagnozu

Tim naučnika sa University of Oxford, predvođen dr Krinom T. Zondervan, prethodno je otkrio genetsku vezu sa endometriozom na hromozomu 7p13-15 analizom DNK u porodica u kojima je najmanje tri žene bilo sa dijagnozom endometrioze. Istraživači sa Baylor College of Medicine, koje je predvodio dr Jeffrey Rogers, potvrdio je ovu genetsku vezu u DNK. Ova potvrda je opravdala dalja istraživanja kroz dubinsku analizu sekvenciranja slučajeva  endometrioze u okviru jedne porodice na University of Oxford, koja je suzila genetski uzrok na retke varijante gena NPSR1. Većina žena koje su nosile ove retke varijante imale su stadijum III/IV bolesti. Konačno, studija u Oksfordu, sprovedena na više od 11.000 žena, uključujući pacijente sa endometriozom i zdrave žene, identifikovala je specifičnu zajedničku varijantu u genu NPSR1 koja je takođe povezana sa endometriozom stadijuma III/IV.

Uočena potencijalna nova grupa lekova

Ova genetska analiza otkrila je i potencijalnu novu metu lekova. Kao deo ove saradnje, istraživači iz kompanije Bayer AG, u naučnom partnerstvu sa University of Oxford koristili su inhibitor NPSR1 da blokiraju proteinsku signalizaciju tog gena u ćelijskim testovima, a zatim i u laboratorijama, na miševima sa endometriozom. Utvrdili su da je ovaj tretman doveo do smanjenja upale i bolova u trbuhu, čime je identifikovan cilj za buduća istraživanja u lečenju endometrioze.

Nedovoljno prepoznata bolest od koje pati 190 miliona žena

– Ovo je uzbudljiv novi razvoj u našoj potrazi za novim tretmanima endometrioze, iscrpljujuće i nedovoljno prepoznate bolesti koja pogađa 190 miliona žena širom sveta. Moramo dodatno istražiti mehanizam delovanja i ulogu i efekte genetskih varijanti na specifična tkiva. Međutim, imamo obećavajući novi nehormonski cilj za dalja istraživanja i razvoj koji se čini da se direktno bavi upalnim i bolnim komponentama bolesti – rekla je dr  Krina T. Zondervan, šef odseka za žensko i reproduktivno zdravlje, profesor reproduktivnog zdravlja i genomske epidemiologija i direktor Centra za endometriozu CaRe na University of Oxford.

Dejna
21:06, 07. 09. 2021.
Odgovori

Moja cerka pije hormone vec pet i vise godina,sta ce biti kada ih ostavi, moze li dobiti odliv

Snezana
11:11, 08. 09. 2021.
Odgovori

Da li je endometrioza bolest od većeg socijalno medicinskog značaja odnosno javnozdravstvenog značaja? Hvala.