Pre nekoliko dana objavljena je naučna studija koja se bavila proučavanjem protoka vazduha u automobilima, i različitim simulacijama kako mikroklima kabine utiče na potencijalni prenos mikroogranizama između putnika.
Već znamo da se korona virus, kao i mnogi respiratorni virusi, prenosi kapljičnim putem. Sam virus je veoma osetljiv na uticaje iz spoljašnje sredine, ali kada se nalazi u kapljici vode, može veoma dugo da opstane i lako se prenosi kroz vazduh. Ovo posebno važi za male zatvorene prostore kao što je kabina automobila. Zato bi bilo idealno voziti se isključivo sam u kolima. Ipak, u većini slučajeva to nije moguće, a i ekonomski i ekološki je loše.
Kontaminacija vazduha u autu je neizbežna, ali…
Drugi način zaštite u slučaju da se u kolima vozi više od jedne osobe je da svi nose zaštitne maske ili da se koriste zaštitne barijere između sedišta. Međutim, te kapljice prolaze kroz većinu materijala, sem kroz specijalne filtere. Kapljice koje potencijalno sadrže virus izbacuju se u kabinu čak i disanjem i pričanjem, a naročito kašljanjem i kijanjem, pa je kontaminacija vazduha u kabini praktično neizbežna.
Dakle, najvažniji je stepen izmene vazduha u kabini, odnosno omogućiti da od spolja ulazi svež vazduh i da se kontaminiran izbacuje napolje – kolokvijalno, provetravanje.
Provetravajte auto isključivo na ovaj način
Ova studija je, proučavajući protok vazduha od spolja kroz kabinu i u samoj kabini, sa različitim kombinacijama otvorenih i zatvorenih prozora, došla do rezultata da je po putnike najbolje da se voze sa svim otvorenim prozorima jer se tako vazduh u kabini najviše menja. Međutim, to nije uvek moguće, pogotovo u zimskim mesecima ili na autoputu. S druge strane, najnepovoljnija opcija je kada su svi prozori zatvoreni i kada je protok vazduha omogućen isljučivo klima uređajem.
Od svih ostalih kombinacija otvorenih i zatvorenih prozora, najpovoljnije je kada su otvoreni zadnji levi prozor i prednji desni. To je tako ako putnik sedi pozadi desno, čime se postiće najveža distanca između njega i vozača. U ovoj kombinaciji dolazi do izmene vazduha kroz ova dva prozora, a putnik i vozač ne ometaju taj protok i dolaze u minimalan kontakt sa česticama virusa u vazduhu.