Naslovna / Korona

Zanimljiva saznanja o vezi između gena neandertalaca i covid 19

Priredio/la: M.R. |13:30 - 01. 03. 2021.

Dok istraživači širom sveta i dalje pokušavaju da ispitaju vezu između covid 19 i genetske predispozicije, pronađene su dve varijante gena neandertalaca sa različitim uticajem na težinu kliničke slike

Neandertalci, najdirektniji čovekovi preci su naseljavali Evropu i deo Azije u periodu između 40 i 400.000 hiljada godina pre modernog doba. Genetičke studije rađene i objavljene tokom poslednjih desetak godina dokazale su da su se neandertalci ukrštali sa anatomski modernim Homo sapiensom. Dostupna istraživanja kažu da kod današnjih ljudi oko 2 odsto genoma potiče od neandertalaca.

Veća i šansa za hospitalizaciju usled ozbiljnosti kliničke slike

U analizi jedne od najnovijih genetičkih studija o neandertalcima, autori kažu da bi dalja istraživanja mogla da dovedu do potencijalnih i potpuno novih genetskih terapijskih tretmana za lečenje covid 19. Studija objavljena u časopisu Nev England Journal of Medicine identifikovala je dva genska regiona povezana sa teškim oblicima covid 19; jedan smešten na hromozomu 3 koji sadrži šest gena, a drugi na hromozomu 9 koji određuje AB krvne grupe.

Naučnici su pronašli varijantu gena neandertalca na hromozomu 3 koja je značajno povećala rizik od ozbiljnih simptoma covid 19. Otkrili su i da postojanje ove varijante znači da postoji 60% veća verovatnoća da će zaraženi biti hospitalizovani.

Retki slučajevi u Africi, češći u Južnoj Aziji

Od osoba sa detektovanim neandertalskim genom, ova pojava je primećena kod 16 odsto ljudi iz Evrope i 50 odsto ljudi iz Južne Azije. Inače je prisustvo ove varijante gena retko u Africi. Veoma visok procenat pronađen je kod ljudi iz Bangladeša – čak 63 odsto. Osobe sa ovim genom, pokazali su rezultati, imaju dvostruko veći rizik od umiranja u slučanju inficiranja virusom SARS-CoV -2 u poređenju sa belcima u Velikoj Britaniji.

Istraživanje su vodili Hugo Zeberg i Svante Paabo, naučnici sa Karolinskog instituta u Švedskoj i Instituta Mak Planck za evolucionu antropologiju u Lajpcigu u Nemačkoj.

Pronađen gen i sa potpuno suprotnom predispozicijom – za bolju zaštitu

Međutim, najnovija studija istog tima naučnika objavljena u časopisu PNAS, donela je zapanjujuće rezultate: pronađen je još jedan neandertalski gen ali sa suprotnim efektom. Koristeći podatke iz konzorcijuma Genetics of Mortaliti in Critical Care, tim istraživača je pronašao tip genoma u OAS1 regionu hromozoma 12 koji, po ovim navodima, štiti od oboljevanja sa ozbiljnom kliničkom slikom. Oni kažu i da prisustvo svake kopije OAS1 smanjuje potrebu za intenzivnom negom za oko 22 odsto. Dostupni lekovi, poput inhibitora fosfodiesteraze-12, povećavaju OAS1 i mogli bi da se istražuju dalje zbog njihovog uticaja na osetljivost i težinu oblika covid 19.

Inače, geni koji se nalaze u tom regionu kodiraju proteine koji aktiviraju enzime ključne u imunološkom odgovoru tela na RNK viruse. Ovi enzimi pomažu u razgradnji virusnih genoma.

Studija je takođe pokazala da se prevalencija ovog nasleđenog gena neandertalca povećala od poslednjeg ledenog doba, a naučnici veruju da je prisutan u približno polovini svih ljudi van prostora Afrike.