Transplantacija organa je za mnoge pacijente jedina šansa za nastavak života. Poslednja transplantacija srca u našoj zemlji urađena je početkom 2021. godine, a tokom avgusta iste godine transplantirana je jedna jetra.
Od početka godine u Srbiji urađena samo jedna transplantacija organa
Srbija je na začelju Evrope po broju donora na milion stanovnika i izvršenom broju transplantacija. Epidemija covid 19 gotovo je zaustavila program, a pored napora lekara, građani većinom ne pristaju da daju saglasnost za doniranje organa preminulog člana porodice. Time ujedno, nažalost, lišavaju ljude kojima su novi organi neophodni, jedine šanse da im se životi produže.
Upravo zbog toga je Udruženje transplantiranih pacijenata i pacijenata kojima je potrebna transplantacija “Zajedno za novi život” pokrenulo kampanju pod nazivom “Još si mi trag”. Cilj akcije je podizanje svesti građanstva o značaju transplantacije i doniranja organa.
Poražavajući podatak je da je od početka ove godine u Srbiji urađena samo jedna kadaverična transplantacija i to bubrega. Poslednja transplantacija srca urađena je početkom 2021. godine, a tokom avgusta iste godine transplantirana je jedna jetra. Nakon toga, transplantacija, odnosno transplantacioni program u našoj zemlji gotovo potpuno je stao, iako je na listi čekanja sve više pacijenata. Više od 2.000 ljudi, uključujući i tridesetoro dece, čekaju na transplantaciju organa i na spasonosno „da“.
Prof.dr Grujičić: Moramo da povećamo broj transplantacija
Ministarstvo zdravlja podržalo je ovu kampanju uz najavu da će u narednom periodu biti odlučeno koji transplantacioni centar u zemlji će u početku raditi sve transplantacije.
– Moramo da povećamo broj transplantacija, jer je sramotno da 2.000 ljudi u ovoj zemlji praktično nema nadu da će dobiti organ. Zato molim sve medije da objasne građanima da kada se dokaže moždana smrt, prestaje i postojanje čoveka. To dokazuju lekari koji ne učestvuju u lečenju pacijenta, niti će učestvovati u eventualnoj transplantaciji organa. Moždana smrt je situacija kada se ne može vratiti funkcija mozga, ni lekovima, niti operacijom. Za početak je potrebno da se jedan centar osnaži da može da obavlja sve transplantacije. Videćemo još koji će to centar biti, a kasnije ćemo otvarati i ostale centre – izjavila je o planovima podrške procesu transplantacije prof. dr Danica Grujičić, ministar zdravlja.
Od 10 moždanih smrti nijedna saglasnost za donorstvo organa, transplantacija tabu zbog straha i neznanja
– Koliko mi je poznato, ove godine je bilo desetak potvrđenih moždanih smrti. Međutim, ni jedna porodica nije potpisala saglasnost za doniranje organa. Mišljenja sam da mi nismo izgubili humanost ni empatiju, nego da su naši građani nedovoljno upućeni. Zbog neznanja proizilaze bojazni, teorije zavere i predrasude. Takođe, neki pojmovi poput moždane smrti nisu dovoljno pojašnjeni. Veliki problem je što na listi čekanja imamo dosta mladih ljudi (između 25 i 30 godina), u odmaklim stadijumima bolesti – objašnjava prof. dr Đorđe Ćulafić, načelnik odeljenja za hepatologiju u Univerzitetskom Kliničkom centru Srbije.
Poruka reklamnog spota „Još si mi trag“: Transplantacija je novi život
U sklopu kampanje „Zajedno za život“ snimljen je i spot koji je predstavljen javnosti. Kao i cela kampanja, trebalo bi javnosti da ukaže na tešku životnu borbu onih koji čekaju transplantaciju kao šansu za novi život.
Svoje iskustvo podelio je Mladen Todić, predsednik Udruženja pacijenata “Zajedno za novi život”. Transplantiran je pre šest godina, a saglasnost porodice donora spasila mu je život i omogućila da, kako je rekao, ne samo njegova, već i još nekoliko porodica ostane na okupu. Naglasio je da 2.000 ljudi čeka poziv na trsnsplantaciju – svoju šansu za novi život i dodao:
– Želimo da pokušamo da našim građanima otklonimo predrasude i strahove koje imaju kada se govori o transplantaciji. Jedan od načina je i spot koji govori o veličini humanosti doniranja organa i tragu koji donori ostavljaju u životima transplantiranih pacijenata i njihovih porodica. Važno da što više ljudi čuje naš glas, glas pacijenata i vidi spot koji na emotivan način prikazuje sudbinu porodice jednog transplantiranog pacijenta.