Zanimljiva kampanja zapala nam je za oko poslednjih dana, zato što na neobičan način skreće pažnju javnosti na otrežnjujuće podatke vezane za zdravlje nacije. U pitanju je kampanja Udruženja Roditelj „I šta sad“ koja je privukla veliku pažnju javnosti, sudeći po broju komentara i reakcija na društvenim mrežama, ali i broju medicinskih radnika koji su ponudili svoju podršku i pomoć.
Udruženje RODITELJ dobro je poznata organizacija koja već gotovo dve decenije pruža podršku roditeljima u razrešavanju mnogobrojnih problema sa kojima se suočavaju, kao i u borbi za ostvarivanje njihovih prava. Podstaknuto događajima koji su obeležili prethodni period, a u želji da bude pokretač promena i stvaranja boljih navika u našem društvu, Udruženje je nedavno započelo novu fazu u svom radu, javno se pitajući kako pomoći velikom broju naših sugrađana koji pate od hroničnih bolesti, kao što su gojaznost, hipertenzija, dijabetes, ali i onima koji ne mogu da se odreknu štetnih navika, kao što su alkohol, pušenje cigareta ili korišćenje narkotika.
– Čak i javno dostupni podaci institucija su zaista poražavajući, a verujemo da je statistika na terenu još dramatičnija. Mi u Udruženju nismo lekari, i zbog toga smo još više svesni da ovu statistiku nećemo promeniti dok god o našim kolektivnim lošim navikama ne budemo javno razgovarali. Jedan od naših osnovnih ciljeva jeste da ljude motivišemo da postanu aktivni građani i građanke i smatramo da je vreme da se celo društvo zapita – i šta sad?, a ja pozivam one koji imaju legitimitet da o tim temama govore – lekare i drugo medicinsko osoblje – da podrže našu kampanju i daju svoj doprinos za boljitak celokupnog društva – kaže Gordana Plemić iz Udruženja RODITELJ.
Ovo Udruženje pokrenulo je na svojim platformama temu promene navika i sticanja onih koje su za nas dobre i korisne. Pokretanjem debate na razne bitne teme koje se tiču zdravlja – podjednako fizičkog i psihičkog – a posebno animiranjem velikog broja naših zdravstvenih stručnjaka da podrže ovaj cilj, pokazali su da stvaranje dobrih navika mora biti zadatak čitavog društva.
– Svakodnevno sarađujući sa hiljadama ljudi u našoj zemlji, postalo nam je jasno da se najveći deo vremena borimo sa predrasudama, nestručnim savetima i lošim navikama. Današnji trenutak i atmosfera u čitavom društvu, pokazao je da je neophodna promena predvođena stručnjacima, kako bi se preventivno delovalo, ali i pomoglo ljudima koji su već u povećanom riziku od raznih bolesti – dodaje Plemić.
Dobra promena nije nužno drastična
Kampanja „I šta sad?“ ima za cilj osvešćenje o realnim podacima prema kojima je naša nacija zdravstveno i egzistencijalno ugrožena, ali i poziv stručnjacima da se uključe kroz davanje konkretnih saveta kako da pronađemo rešenja koja su svakako manje štetna, ukoliko loše navike ne možemo u potpunosti da se odreknemo.
Svi smo, načelno, svesni različitih potreba za promenama štetnih navika i oblika ponašanja, međutim, uprkos mnoštvu saveta, predloga i podrške okruženja i stručnih lica u različitim oblastima, ljudska priroda nam ipak u mnogim slučajevima jednostavno ne dozvoljava promenu.
Međutim, neke navike je jako teško promeniti, a neke, čak, ljudi prosto ne žele da menjaju – ljudi koji pate od gojaznosti ne koriguju ishranu, oni sa dijagnozom dijabetesa ne odustaju od ugljenih hidrata, zavisne osobe ne prekidaju zloupotrebu supstanci i slično. Ono što najbolje prakse pokazuju je da se u tim slučajevima mora predložiti adekvatna alternativa, kao neophodan korak u cilju smanjenja rizika, onda kada pacijent nije u stanju da se pridržava idealne terapije.
Magični štapić postoji samo u bajci
– Realnost nam pokazuje da nije dobro da pravimo velike planove za promene, jer već prva frustracija može da nas osvesti koliko smo daleko od postignuća i od toga da taj veliki plan i ostvarimo – objašnjava psihološkinja Ana Mirković i dodaje:
– Nije promena navika vezana za definisanje velikih ciljeva, nego za odlučnost da ćemo biti konstantni i vrlo posvećeni ostvarenju nekog nama jako važnog cilja. Ta odlučnost da stalno ponavljamo neku aktivnost, neki oblik ponašanja koji želimo da usvojimo, presudan je za kreiranje dobrih navika.
![Ljudi neretko zauzimaju prepoznatljiv narativ sa društvenih mreža, koji ponekad obuhvata ne tako civilizovan razgovor, uvrede i šale koje mogu da povrede, te i ovog puta, stručnjaci skreću pažnju na umerenost i individualni pristup.](https://eklinika.telegraf.rs/wp-content/uploads/2024/02/09/IMG_20240240_181657404-910x512.png)
Ljudi neretko zauzimaju prepoznatljiv narativ sa društvenih mreža, koji ponekad obuhvata ne tako civilizovan razgovor, uvrede i šale koje mogu da povrede, te i ovog puta, stručnjaci skreću pažnju na umerenost i individualni pristup.