Medicinski informativni portal
Naslovna / Zdravlje

Evo šta oblik tela govori o zdravlju

Priredio/la: V. Marić Brajković
13:00 - 28. 12. 2020.

Oblik tela može da ukaže na rizik od nekih zdravstvenih problema…

građa tela Foto: Shutterstock

Oblik vašeg tela može dosta reći o vašem zdravlju. Ali važno je da zapamtite da je to samo jedan faktor. Ljudi razne fizičke građe mogu da budu zdravi – ili su riziku od problema poput srčanih bolesti ili dijabetesa. Trebalo bi da vodite računa o zdravlju što podrazumeva redovne lekarske kontrole krvnog pritiska, holesterola i drugih parametara važnih za procenjivanje vašeg zdravstvenog stanja.

Ektomorfni tip

Postoji sistem koji razdvaja oblike tela u „somatotipove“. Ektomorfni tip ima malu telesnu masu, tanje kosti i manje zglobove, grudi i zadnjica se ne ističu, dok su ramena i bokovi uski. Imaju brz metabolizam.  Zamislite tipičnu građu trkača na daljinu, modela ili balerine. Iako možete izgledati mršavo i teško se gojite, možete imati više telesne masti nego što mislite, pogotovo sa godinama. To je zato što organizam često brzo obrađuje hranu, što otežava izgradnju mišića.

Mezomorfni tip

Ovaj somatotip je atletske, snažne građe, širokih ramena, uskog struka i ima malo telesnih masti. Zamislite tipičnu građu sprintera ili fudbalera. Budući da ste prirodno snažni i lako gubite i gojite se, vaš tip tela je pogodan za aktivnosti na izgradnji mišića poput bodibildinga.

Endomorfni tip

Ovaj somatotip obično ima više telesne masti i mišića, široke kukove i manja ramena, kraće udove i jaču strukturu kostiju, snažne ruke. Zamislite igrače američkog fudbala, bacače kugle ili oblije žene. Ovaj tip lako dobija na težini, posebno u donjem delu stomaka i kukovima, i teže gubi kilograme. To je  delimično zato što organizam hranu sa visokim sadržajem ugljenih hidrata skladišti kao masno tkivo, umesto da ih sagoreva.

Oblik kruške

Kombinuje tanji gornji deo tela ektomorfa sa donjim delom tela endomorfa. Ljudi ove građe imaju suvišnu masnoću u predelu kukova i butina. Češće su žene ovako građene što je možda deo razloga što često žive duže od muškaraca. Stručnjaci to objašnjavaju time što je masnoća na stomaku, češća kod muškaraca, povezana sa više zdravstvenih problema od masti na donjem delu tela. Jedno istraživanje pokazalo je da je u nekim slučajevima masnoća u bokovima i butinama povezana sa manjom verovatnoćom za neke hronične bolesti.

građa tela jabuka kruška

Foto: Shutterstock

Građa u obliku jabuke

Naziva se i „pivski stomak“, što znači da imate više masti uskladištene oko stomaka, dok donji deo tela ostaje mršav. Ova konstitucija češća je kod muškaraca i nepovoljnija je za vaše zdravlje od oblika kruške. To je zato što je masnoća na stomaku često znak da imate više masnoće oko unutrašnjih organa, za razliku od taloženja ispod same kože. Ta vrsta građe  usko je vezana sa bolestima srca, rakom, dijabetesom tipa 2 i visokim holesterolom.

Indeks telesne mase (BMI)

Lekari se ne oslanjaju samo na oblik tela da bi znali koliko ste zdravi. Koriste nekoliko alata za merenje, među njima i koliko imate telesne masti, a BMI je jedan od njih. To je broj izračunat na osnovu vaše visine i težine, odnosno podeli se težina u kilogramima sa visinom na kvadrat. Broj veći od 25 ukazuje da imate prekomernu težinu; 30 i veći od toga na gojaznost.

Obim struka

Ovo je jednostavan način da izmerite koliko masti imate oko stomaka, što vam može reći kolike su šanse za zdravstvene probleme, poput bolesti srca i dijabetesa tipa 2. Da biste proverili svoju, postavite mernu traku počevši od pupka i jednom je obmotajte oko struka. (Ne uvlačite stomak kad merite.) Kod žena, 89 centimetara ili više znak je previše masti na stomaku. Kod muškaraca je to od 101,5 centimetara. Ovi brojevi mogu odstupati ako ste izuzetno krupne građe.

Odnos struka i kukova

To je još jedan način za merenje masti oko vašeg srednjeg dela tela. Izmerite struk malo iznad pupka i podelite ga merom kukova dobijenom na njihovom najširem mestu. Sve što je veće od 0,85 za žene ili 0,9 za muškarce dovodi vas u opasnu zonu zbog zdravstvenih problema. Da li je to bolje merilo od veličine vašeg struka? Mnoga istraživanja pokazuju da oba parametra, merenje struka i bokova, dobro predviđaju zdravstvene rizike.

vezbanje kod kuce

Svaki dan počnite vežbanjem Foto: Shutterstock

Vežba za održavanje vitkosti bez obzira na građu

Često je oblik vašeg tela nešto sa čime ste rođeni. Bez obzira na to kako izgledate, mnogo je stvari koje možete učiniti da biste bili zdravi. Vežbanje vam može pomoći da se rešite nakupljanja masti i izgradite mišiće, čak i ako vaša težina ostane ista. Pokušajte da se bavite bar 30  minuta umerenim vežbanjem više dana u nedelji. Izgradnja mišića tegovima ili joga takođe mogu da pomognu da postignete cilj.

Jedite zdravo za zdrav oblik tela

Čini se da transmasnoće i zaslađena hrana i piće podstiču stvaranje sala na stomaku. Birajte ishranu baziranu na povrću, voću i integralnim žitaricama. Potražite i nemasne proteine kao što su piletina bez kožice, ribe, jaja, pasulj i mlečni proizvodi sa malo masti.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend