Medicinski informativni portal
Naslovna / Zdravlje

Šta oblik našeg tela govori o zdravlju

Priredio/la: eKlinika
19:00 - 28. 11. 2022.

Važno je uzeti u obzir da je oblik tela samo jedan od faktora koji određuje naše sklonosti ka određenim zdravstvenim stanjima

Oblik tela Oblik tela, koji imamo može dosta reći o našem zdravlju Foto: Shutterstock

Oblik tela, koji imamo može dosta reći o našem zdravlju. Ljudi svih oblika tela  mogu biti zdravi  ili pod rizikom od problema kao što su bolesti srca ili dijabetes. Međutim, naš oblik tela može ukazati na sklonost ka nekim bolestima.

Mršave osobe koje se teško goje

Ektomorfni tip građe odlikuje mala telesna masa. To su mršavi ljudi, uglavnom nesrazmerne visine i telesne težine. Imaju brz metabolizam, teško dobijaju na težini i obično se žale kako ne mogu da se ugoje ma koliko jeli i šta god da pojedu. Iako možda izgledaju mršavo i teško se goje, mogu imati više telesne masti nego što misle, posebno kako stare. To je zato što ovaj tip tela često brzo vari hranu, što otežava izgradnju mišića.
Glavne karakteristike ovog tipa građe su: mršavost, mali obim zglobova, hiperaktivnost, brz metabolizam, uskih ramena, nizak procenta masti, lako se zasite hranom, teško dobijaju na težini i teško im je da povećaju mišićnu masu.

Gojazne osobe koje teže gube kilograme

Endomorfni tip građe odlikuje totalna suprotnost od ektomorfnog. Krupne je konstitucije, jakih zglobova, sa dosta masnih naslaga i malom mišićnom masom. Ovaj tip lako dobija na težini ali teško skida masne naslage, deluje kao da ni jedna dijeta i način treninga ne može da mu pomogne.
Glavne karakteristike ovog tipa građe su: krupna konstitucija, nizak procenat mišićne definicije zbog adipoznog tkiva, viskok procenat masnih naslaga, pojačan apetit, teško se zasiti.
Mogu lako da dobiju na težini, posebno u donjem delu stomaka i kukova, a teže će izgubiti višak kilograma. Ovo može biti delimično zato što je veća verovatnoća da će telo hranu sa visokim sadržajem ugljenih hidrata skladištiti kao mast umesto da ih sagoreva.

Oblik tela koji želi svako od nas

Mezomorfni tip građe odlikuje odlična mišićna masa i nizak procenat masti. Razvijena muskulatura, jaki zglobovi i sportska konstitucija. Deluje da samo pogleda u tegove i mišići su već tu. Ovaj tip građe tela ima osobine i ektomorfa i endomorfa, ali one pozitivne. Nizak procenat masti, a lako dobija na mišićnoj masi.

Pošto su po prirodi jaki i lako gube i dobijaju na težini, osobe koje imaju sreću da imaju ovaj tip tela, dobro su prilagođene aktivnostima koje za cilj imaju izgradnju mišića poput bodibildinga.

Oblik tela – kao kruška

Oblik kruške kombinuje ektomorfni gornji deo tela sa endomorfnim donjim delom tela. Ljudi sa ovim oblikom imaju višak masnoće u predelu kukova i butina. Ovaj oblik tela češći je među ženama i može biti jedan od razloga što često žive duže od muškaraca. To bi moglo biti zato što je salo na stomaku, češće kod muškaraca, povezano sa više zdravstvenih problema nego salo u donjem delu tela, gde je uglavnom nataloženo kod žena.

Oblik tela – kao jabuka

Takođe se naziva i “pivski stomak” što znači da imate više sala oko stomaka, dok donji deo tela ostaje mršav. Češće je zastupljen kod muškaraca i nepoželjniji je za zdravlje od oblika kruške. To je zato što je masnoća na stomaku često znak da imate više masti oko unutrašnjih organa (viscelarne masti), a ne samo ispod kože. Ovaj oblik tela često se povezuje sa većom verovatnoćom za obolevanje od bolesti srca, dijabetesa tipa 2 i pojave povišenog holesterola u organizmu.

Indeks telesne mase (BMI)

Doktori se ne oslanjaju samo na oblik tela da bi znali koliko ste zdravi. Oni koriste nekoliko načina za merenje koliko telesne masti imate, a BMI je jedan od njih. To je broj izračunat na osnovu vaše visine i težine. Rezultat od 25 ili više sugeriše da imate višak kilograma, 30 ili više ukazuje na gojaznost. Ovaj metod ne meri direktno telesnu masnoću niti govori gde u telu mast ima tendenciju da se taloži.

Obim struka

Ovo je jednostavan način da izmerimo koliko masnoće imamo oko stomaka, što može ukazati na rizik od pojave nekih zdravstveneih problema, kao što su bolesti srca i dijabetes tipa 2. Da bismo proverili obim struka nepohodno je da poravnamo santimetar sa pupkom i obmotamo ga oko struka. Kod žena, 88,9 santimetara u struku ili više znak je da imaju previše sala na stomaku. Kod muškaraca je granica 101, 6 santimetara. Ovi brojevi mogu malo da variraju, u zavisnisti od mase tela.

Odnos struka i bokova

Izmerite struk tik iznad pupka i podelite to sa merom kukova na najširoj tački. Sve vrednosti veće od 0,85 za žene ili 0,90 za muškarce stavljaju nas u zonu opasnosti od gojaznosti koja sa sobom nosi niz zdravstvenih problema.

Veće butine, bolje zdravlje?

Naučnici su proučavali oko 3.000 odraslih osoba više od 12 godina i otkrili da su oni čija su bedra bila obima manjeg od 62,5 santimetara imali veću verovatnoću za srčana oboljenja i druge zdravstvene probleme. Međutim, studija nije pratila da li su butine ljudi bile veće zbog masti, mišića ili oboje, tako da je teško reći zašto su šanse za određene bolesti bile manje.

Mišićave ruke kod muškaraca pokazatelj boljeg zdravlja?

Kada su doktori pratili 4.000 muškaraca između 60 i 79 godina kako bi utvrdili njihov sastav tela, otkrili su da, zajedno sa vitkim strukom, da mišićavije ruke predviđaju duži život i bolje zdravlje. Oni koji su imali veće mere mišića srednjeg dela ruke živeli su duže. Možda jednostavno mišićave ruke odražavaju zdraviji način života.

Vežbajte da ostanete u formi

Često je oblik tela nešto sa čime smo rođeni. Ali, bez obzira kako koji oblik ima naše telo, postoji mnogo stvari koje možemo učiniti da bismo bili zdravi. Vežbanje nam može pomoći da se oslobodimo masti i izgradimo mišiće, čak i ako naša telesna težina ostane ista. Pokušajte da tokom dana obezbedite 30 minuta umerenog vežbanja bar tri do četiri puta sedmično.

Jedite zdravo za zdravo tela

Sigurno je da trans masti i zaslađena hrana i pića povećavaju masne naslage na stomaku. Preporuka je da se u ishranu uvrsti što više povrća, voća i žitarica. Nemasne proteini kao što su piletina bez kože, riba, jaja, pasulj i mlečni proizvodi sa niskim sadržajem masti poželjni su kao hrana za zdravo telo.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend