Deca

Deca izložena ekranima imaju više problema da se verbalno izraze

Piše: Nataša Vasić, dipl. psiholog

Iz godine u godinu u škole stižu generacije koje su sve slabije u odnosu na prethodne po pitanju motorike, pažnje, koncentracije i verbalnog izražavanja. Stručnjaci kažu, to je rezultat preranog izlaganja dece elektronskim uređajima

Sigurno ste imali prilike da čujete nekoga is svog okruženja da priča kako mu je dete mnogo pametno, jer sa samo godinu i po dana zna da koristi telefon/tablet, nađe aparat i igra igricu ili pusti svoj omiljeni video. Starijim generacijama, kojima ne ide lako usvajanje novih tehnologija, činjenica da dete koje još uvek ni u jednom segmentu svog života nije samostalno, mnogo uspešnije koristi tehnološke sprave od njih samih, sigurno izgleda kao znak nadarenosti. Ali, šta kažu stručnjaci na temu uticaja tehnologije na emocionalni i intelektualni razvoj deteta.

Tehnologija protiv govora

Na mapi mozga najviše prostora zauzimaju centri za govor i fine pokrete šaka, koji su najzaduženiji za evoluciju čoveka. Međutim, poslednjih godina se sve češće postavlja pitanje, da li tehnologija, nepravilno korišćena, dolazi po svoj danak, upravo kada je inteligencija u pitanju, jer dovodi do znatno smanjenog korišćenja govora i finih pokreta šake. Jedna od brojnih studija koju je radio dr Džon S Haton, direktor Istraživačkog Centra za čitanje i pismenost, pri dečijoj bolnici Sinsinati, pokazala je znatno manju količinu mijeliniziranih vlakana kod dece od 3 do 5 godina. A ta deca pre 18-og meseca života imaju pristup spravama sa ekranom, kao što su TV, telefon, tablet, ali i sa nasilnim sadržajima, nego deca koja do 18-og meseca nisu izložena istim tehnologijama i sadržajima.

Problem verbalnog izražaja

Mijelin oblaže neurone i pospešuje prenos signala, odnosno informacija u mozgu. Što više različiti centri u mozgu komuniciraju međusobno, to se više stimuliše proizvodnja mijelina. Ova supstanca čini belu moždanu masu belom i njena količina u mozgu diretno zavisi od stimulacije, odnosno korišćenja. Istraživači su testirali jezik i pismenost, a rezultati su pokazali korelaciju sa izloženošću dece ekranima. Deca koja su bila više izložena ekranima su imala više problema da se verbalno izraze i postizala su lošije rezultate na testovima brzine obrade jezičkih informacija, kao što je brzo imenovanje predmeta.

Generacije sve lošije

Prosvetni radnici su jednoglasni kada govore kako u prvi razred, iz godine u godinu stižu generacije koje su sve slabije u odnosu na prethodne i to po pitanju motorike, pažnje, koncentracije i verbalnog izražavanja. To naravno ne znači da deci treba potpuno uskratiti tehnološke sprave, ali je neophodno odložiti njihovo uključivanje u dečiji život barem prvih godinu i po dana, vremenski ograničiti dnevnu upotrebu, eliminisati ih dva sata pred spavanje i strogo kontrolisati sadržaj.

Pre preuzimanja teksta sa našeg sajta obavezno pročitajte USLOVE KORIŠĆENJA. Posebno obratite pažnju na član 6. i 8.2.