Bakterije koje žive u ljudskom telu mogu da izazovu rak želuca, otkriva nova studija

Priredio/la: I. V. |15:00 - 29. 03. 2024.

Bakterije Streptococcus anginosus žive u telu čoveka zajedno sa drugim klicama u ustima, grlu, crevima, a naučnici su otkrili da ova bakterija izaziva oštećenje ćelija i promene za koje se zna da podstiču rak želuca

bakterije Bakterije Streptococcus anginosus žive u telu čoveka zajedno sa drugim klicama u ustima Foto: Shutterstock

Bakterije koje žive u telu čoveka, a koje obično ne predstavljaju problem zdravim ljudima, igraju značajnu ulogu u izazivanju raka želuca, otkrila je studija naučnika sa Nanyang Technological University. Nalazi studije objavljeni su u časopisu Cell.

Određene bakterije izazivaju oštećenje ćelija i promene za koje se zna da podstiču rak želuca

Bakterije Streptococcus anginosus žive u telu čoveka zajedno sa drugim klicama u ustima, grlu, crevima i vagini. Povremeno mogu da izazovu blage infekcije poput upale grla i infekcija kože. Za pacijente sa osnovnim zdravstvenim stanjima ili kompromitovanim imunološkim sistemom, bakterije mogu da dovedu do ozbiljnijih infekcija, poput onih koje oštećuju srce i mozak.

Međutim, istraživanje koje su zajedno vodili naučnici sa u Singapuru i Chinese University u Hong Kongu pokazalo je da je Streptococcus anginosus  uključen u stomačne infekcije kod miševa, koje izazivaju oštećenje ćelija i promene za koje se zna da podstiču rak želuca. Bakterija izaziva upalu želuca, u kojoj je iritirana sluznica želuca i stanje dalje oštećuje ćelije sluznice želuca i uzrokuje da se neke od njih postepeno transformišu u ćelije raka.

Koja bakterija može biti uzročnik raka, a koja čira na želucu

Eksperimenti na miševima takođe su otkrili da su bakterije podstakle rast ćelija raka želuca, udvostručujući veličinu i težinu tumora u nekim slučajevima. Ali, istraživači su takođe otkrili da ometanje proteina na površini bakterije, koji im je potreban za interakciju sa ćelijama sluznice želuca, smanjuje sposobnost Streptococcus anginosus bakterije da doprinese razvoju raka želuca.

Poznato je da druga vrsta bakterija, Helicobacter pylori, izaziva čir na želucu kod ljudi. Ove bolne rane povećavaju rizik pacijenata od razvoja raka želuca, ali, do sada je ostalo nejasno da li su u pitanju i druge bakterije.

– Naši najnoviji nalazi na miševima izdvajaju još jedan patogen koji doprinosi nastanku raka želuca i rasvetljavaju kako on funkcioniše. Ovo postavlja važne osnove za dalje studije na ljudima koje će pomoći kliničarima da efikasnije leče i spreče rak želuca izazvanog bakterijama – istakao je jedan od voša studije profesor Joseph Sung dekan Medicinskog fakulteta na Nanyang Technological University.

Abnormalnosti izazvane bakterijama

Bakterije Helicobacter pylori klasifikovane su kao kancerogene jer izazivaju rak. Ali, među ljudima zaraženim ovom bakterijom, samo kod 1 do 3 odsto njih razvije se rak želuca što ukazuje da su i drugi faktori uključeni u razvoj karcinoma. Prethodna istraživanja pokazala su da 20 procenata pacijenata sa hroničnim gastritisom (dugotrajnim zapaljenjem želuca), poznatim uzročnikom raka želuca, nije zaraženo H. pylori. Studije su takođe pokazale da druge bakterije, uključujući Streptococcus anginosus takođe mogu da utiči na razvoj tumora želuca.

Kako bi potvrdili ulogu Streptococcus anginosus bakterije naučnici su sproveli niz eksperimenata. Inficirali su stomak miševa sa Streptococcus anginosus bakterijom  tokom dve nedelje i otkrili blagu do umerenu upalu želuca. To je bilo slično onome što je primećeno kod miševa inficiranih H. pylori u istom vremenskom periodu.

Kada se udruže Streptococcus anginosus i H. pylori bakterije duplo se povećava nivo hronične upale želuca

Kada se infekcija Streptococcus anginosus pojavila na tumorima želuca implantiranim ispod kože miševa, bakterije su podstakle rast ćelija raka želuca, udvostručavajući veličinu i težinu tumora u nekim slučajevima (srednji red), u poređenju sa tumorima bez infekcije Streptococcus anginosus. Kada je specifični površinski protein bakterije bio genetski uklonjen, sposobnost bakterije da podstakne rast tumora je narušena. Ali, kada su miševi bili istovremeno zaraženi i Streptococcus anginosus i H. pylori bakterijom nivo hronične upale želuca zabeležen posle tri meseca bio je dva puta veći od infekcije bilo kojom drugom bakterijom.

Kako je infekcija Streptococcus anginosus napredovala, anomalije koje signaliziraju razvoj raka takođe su primećene u želucu. Došlo je do porasta broja ćelija želuca 6 meseci nakon prvobitne infekcije, kiselost želuca je porasla nakon 9 meseci, a mnoge ćelije sluznice želuca su se transformisale u abnormalne prekancerozne ćelije nakon 12 meseci.