Deca

Sport doprinosi da deca postanu akademski uspešna, utvrdili kanadski naučnici

U sportu moraju da se poštuju pravila, što deca vrlo brzo nauče, baš kao što uče i kako da se suzdržavaju od svojih želja i potreba, šta je timski duh...

Sport može da učini da deca postanu akademski uspešni ljudi, kako tokom školovanja tako i kasnije u životu, pokazala je studija kanadskih naučnika sa University of Montreal. Istraživanje je pokazalo da bavljenje sportom uči decu šta je timski rad, kako se preuzima odgovornost i za uspeh i za neuspeh i razvija odnos s ljudima koji je potreban za kasniji akademski život.

Sport zahteva da se poštuju pravila, što deca vrlo brzo nauče

Kada upišu svoju decu na neku sportsku aktivnost, roditelji se nadaju da će ih videti kako razvijaju veštine koje će ih učiniti jačim i pametnijim. U sportu, mladi moraju da poštuju pravila, da se suzdržavaju od svojih želja i potreba i da nauče kako treba da se ponašaju. Kroz kontakt sa vršnjacima i trenerima koji pružaju podršku, oni uče da istraju i napreduju u suočavanju sa poteškoćama.

Ali, da li ih bavljenje sportom može učiniti akademski uspešnijim, ne samo u školi, već i na fakultetu i kasnije u svim sferama života, zapitali su se kanadski naučnici koji u svojoj studiji tvrde da to može da se desi. Israživanje tima naučnika predvođeno Lindom Pagani, profesorkom psihoedukacije sa Université de Montréal objavljeno je u Medicine & Science in Sports & Exercise.

Najvažniji period za bavljenje sportom je od 6. do 10. godine

Posmatrajući veze između dugotrajnog bavljenja sportom u detinjstvu, tokom godina osnovne škole, i kasnijih pokazatelja školskog uspeha, istraživači su analizirali podatke iz Kvebečke longitudinalne studije o razvoju dece, koju koordiniše i čuva Institut de la Statistique du Québec.

Praćeno je oko 746 devojčica i 721 dečaka, rođenih 1997. ili 1998. godine kako bi se videlo da li postoje veze između bavljenja sportom između 6 i 10 godina i kasnijeg akademskog uspeha do 17 godina. I zaista, studija je pokazala da ih bilo je kod oba pola.

– Utvrdili smo da je bavljenje sportom od vrtića do četvrtog razreda osnovne imalo pozitivan efekat, iznad i izvan drugih faktora, sve do kraja srednje škole – istakla je profesorka Pagani.

Deca kojima je sport bio redovna aktivnost postižu bolje uspehu u daljem školovanju i karijeri

Deca koja su se redovno bavila sportom, kaže Pagani, imala su veće šanse da dobiju bolje ocene i manje je verovatno da će napustiti školovanje do završnog razreda srednje škole, u poređenju sa onom koja su se malo ili nimalo bavila sportom. Takođe, mali sportisti pridavali su veći značaj tome kakav uspeh postižu u školi i imali su veće akademske aspiracije za nastavak školovanja, odnosno upisivanje fakulteta.

– Srednje detinjstvo je kritičan trenutak u razvoju deteta i roditelji žele da slobodno vreme njihove dece bude korisno iskorišćeno. Sada, nakon sprovedene studije, znamo da učešćem u organizovanom sportu, mladi razvijaju pozitivnu sliku o sebi i društvene veštine koje ih uče važnosti timskog rada, preuzimanja odgovornosti i razvijanja i održavanja odnos i da se to pretvara u bolje akademsko angažovanje u odrasloj dobi – naglasila je profesorka Pagani.