Poklon je, po svemu sudeći, najčešće izgovorena reč u decembru, kada počinje potraga za savršenim darovima za porodicu i prijatelje. Stara izreka kaže da je „bolje davati nego primati“ a psiholozi su se tim povodom bavili temom – šta se dešava u našem mozgu kada dajemo poklon?
Kada se nekome daje poklon aktiviraju se delovi mozga zaduženi za zadovoljstvo i poverenje
– Davanje poklona aktivira regione mozga koji imaju veze sa zadovoljstvom, društvenom vezom i poverenjem, stvarajući efekat takozvanog „toplog sjaja“. Ispostavilo se da davanje poklona, posebno kada darujemo blisku osobu, aktivira ključne puteve nagrađivanja u našem mozgu, pod uslovom da ne dozvolimo da stres oduzme radost te prilike – kaže dr Emiliana Simon-Thomas, direktorka Greater Good Science Center i istraživač na University of California, koja proučava korene saosećanja, sreće i altruizma.
Nekoliko studija u poslednjoj deceniji pokazalo je da trošenje novca na nekog drugog, osim na sebe, podstiče osećaj sreće. To je zato što kada se ponašamo velikodušno – bilo da doniramo novac u dobrotvorne svrhe ili dajemo voljenoj osobi nešto što zaista želi – stvara se više interakcije između delova mozga koji imaju veze sa obradom društvenih informacija i osećanjem zadovoljstva.
Oksitocin kao „hormon maženja“
U studiji, koju su vodili istraživači sa University of Zurich in Switzerland u Švajcarskoj, na primer, istraživači su odabrali 50 osoba i dali im po 100 dolara. Polovini ispitanika naložili su da novac potroše na sebe, a drugoj polovini da potroše na nekog drugog, dragu osobu, u naredne četiri nedelje. Zatim su izvršili funkcionalnu magnetnu rezonancu (fMRI) kako bi izmerili aktivnost u mozgu koja se dovodi u vezu sa velikodušnošću i zadovoljstvom tokom procesa društvenog deljenja. Otkrili su da su oni ljudi koji su trošili novac na druge osobe imali velikodušnije i poštenije interakcije sa drugim ljudima i bili više srećniji nakon završetka eksperimenta.
– Ovaj suštinski užitak da se nekome učini nešto dobro ljudi često nazivaju „topli sjaj“. Ali, suštinski, jedinstveni deo tog osećaja nagrade prilikom davanja poklona, u poređenju sa nečim kao što je primanje nagrade ili osvajanje novca, je aktiviranje puteva u mozgu koji oslobađaju oksitocin – neuropeptid koji signalizira poverenje, sigurnost i vezu. Često se naziva „hormonom maženja“ – ističe dr Simon-Thomas.
Ovi efekti na mozak su čak prisutni i tokom različitih koraka koji vode do stvarnog otvaranja poklona, kupovine i umotavanje poklona. Kompletno iskustvo smišljanja šta da kupite za nekoga koga volite i jednostavno predviđanje kako će ta osoba reagovati kada budete zajedno u sobi dok se poklon otvara aktivira te iste puteve nagrađivanja i sve je to deo radosti davanja poklona, navodi dr Simon-Thomas.
Da li je zaista bolje davati poklon nego primati ga?
Umetnost i nauka davanja poklona pokazuje da davanje i primanje mogu da budu prilično ujednačeni u smislu onoga što se dešava u mozgu.
– Ako dobijete poklon od nekoga kome je mnogo stalo do vas i zaista volite ono što vam je poklonio to će doneti veoma sličan odgovor nagrađivanja oksitocinom – kaže dr Simon-Thomas, ali podseća da dok davanje i primanje poklona često može da dovede do nade i uzbuđenja, prilikom davanja poklona može da dođe do drugih emocija, uključujući stres i anksioznost.
Dr Scott Rick, profesor marketinga na University of Michigan’s Ross School of Business poznat je po tome što je razvio skalu trošenja, koja je otkrila da postoje stvarne razlike u mozgu i ponašanju između onih koji se troše i rasipnika i da se one dovode u vezu sa emocionalnim iskustvom koje se zove „bol plaćanja“.
– Kada sve prođe kako treba, to može da bude divna stvar, ali može se javiti i dosta anksioznosti oko toga koliko novca se troši ili da li će se poklon svideti nekome ili ne – naglašava dr Rick navodeći da postoji još zastrašujuće iskustvo kada ste u poziciji u kojoj dobijete poklon od nekoga od koga to niste očekivali, a nemate sopstveni dar da uzvratite tu pažnju.
– Ako se nađemo o ovako nezgodnoj situaciji mogli bi da očekujemo odgovor u mozgu poput psihološke dimenzije bola – vrste aktivacije koja signalizira uznemirenost i zabrinutost, za razliku od osećaja fizičke povrede – objašnjava dr Rick.