Među decom i adolescentima zabeležen je porast krize mentalnog zdravlja Foto: Shutterstock
Depresivni predškolci, odnosno deca uzrasta od 3 do 6 godina imaju veći rizik da izvrše samoubistvo tokom tinejdžerskih dana, navodi se u studiji američkih naučnika sa Washington University. Prema novoj studiji, veća je verovatnoća da su deca predškolskog uzrasta sa kliničkom depresijom pokušala da se ubiju ili da su razmišljala o samoubistvu od svojih vršnjaka do 12. godine.
Nalazi studije objavljeni nedavno u časopisu Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, pokazuju da bi predškolci sa depresijom imali koristi od početnih i tekućih skrininga mentalnog zdravlja i intervencija u ponašanju. Studija se zasniva na dve decenije istraživanja koju je vodila profesor dečje psihijatrije dr Joan L. Luby, koja je i direktor Programa za rani emocionalni razvoj pri Washington University. Njen rad je utvrdio da deca od 3 godine doživljavaju kliničku depresiju.
– To nije prolazni fenomen, već veoma realno stanje koje treba identifikovati i rešiti što je ranije moguće. Ako se ne leče, mnoga deca nastavljaju da doživljavaju depresiju kasnije u detinjstvu i u odraslom dobu. A klinička depresija je veoma snažan predznak samoubilačkih misli i ponašanja ili pokušaja samoubistva tokom adolescencije – upozorava dr Luby.
Deca predškolskog uzrasta sa velikim depresivnim poremećajem mogu da ispolje pojačano ponašanje kao što su samoprekoravanje, tuga i nesposobnost da regulišu emocije ili raspoloženje. Takva deca takođe mogu da budu preokupirana smrću i imaju vrlo duboka shvatanja o smrti, kao i tendenciju da prikažu nasilje i samoubistvo tokom zamišljene igre.
U poslednje dve decenije, na primer, stope samoubistava mladih u SAD skoro su se utrostručile, što je dovelo do toga da samoubistvo postane drugi vodeći uzrok smrti među decom uzrasta od 10 do 14 godina.
– Naši nalazi naglašavaju rastuću krizu mentalnog zdravlja među decom i adolescentima. Depresija mladih i samoubistvo su glavni problemi javnog zdravlja koji zahtevaju hitnu reakciju i posebnu pažnju – naglasila je jedna od vođa studije dr Deanna M. Barch, profesor psiholoških nauka.
Za novu studiju, istraživači su procenili 137 dece, uzrasta od 8 do 12 godina, koja su ispunila kriterijume za „veliki depresivni poremećaj sa početkom u predškolskom uzrastu“, što znači da im je dijagnostikovana depresija u dobi od 3 do 6 godina dok su učestvovala u ranijim studijama dr Luby. Samoubilačke misli i ponašanja dece identifikovali su vaspitači/negovatelji ili su ih mališani sami prijavili tokom dijagnostičkih intervjua sa istraživačima. Poređenja radi, istraživači su takođe ispitali 53 vršnjaka u istoj starosnoj grupi koji nisu imali depresiju. Ovu decu je takođe procenio tim dr Luby kada su bila uzrasta od 4 do 6 godina, i ponovo kada su imala od 8 do 12 godina.
Istraživači su otkrili da su predškolci, koji su iskusili depresiju u predškolskom uzrastu, imali 6,14 puta veću verovatnoću da će iskusiti želju da se ubiju i 8,03 puta veću verovatnoću da će pokušati samoubistvo do 12 godina, u poređenju sa vršnjacima koji nisu iskusili predškolsku depresiju.
– Naši nalazi naglašavaju potrebu za intervencijama u najranijem periodu. Što ranije, to bolje, jer ako možemo da pomognemo deci sa depresijom da promene način na koji obrađuju svoje emocije, možemo pomoći da minimiziramo ili eliminišemo depresiju i smanjimo ili sprečimo ponavljajuće epizode u kasnijem životu – objasnila je dr Luby.
U prethodnim studijama, dr Luby i kolege sproveli su skeniranje mozga kod dece predškolskog uzrasta sa depresijom i otkrili promene u razvoju mozga, u poređenju sa njihovim vršnjacima koji nisu patili od depresije. Njihova siva materija — tkivo koje sadrži moždane ćelije i obrađuje signale uključene u vid, sluh, pamćenje, donošenje odluka i emocije — je manjeg obima i tanje u korteksu, što potencijalno doprinosi izazovima sa regulacijom raspoloženja i emocija.
Profesor dečje psihijatrije dr Joan L. Luby preporučuje da se planiraju i praktični koraci koje porodica može da preduzme kako bi se umanjio problem ako dete doživi samoubilačke nagone. Takvi koraci mogu da budu u rasponu od činjenice da u kući nema oružja ili opasnih lekova, do prepoznavanja emocionalnih pokretača – svađe sa prijateljem, na primer. Takođe, preporučuju se i određene strategije suočavanja kako bi se dete odvratilo od loših namera ili da mu se poboljša raspoloženje, kao što je slušanje muzike ili igranje sa kućnim ljubimcem.