Otkriven prirodni molekul koji uklanja karijes i zubni plak do 90 odsto

Priredio/la: Ma.R.|13:00 - 11. 09. 2023.

Bakterije bujaju u vlažnom ambijentu usne duplje a njihova aktivnost se pojačava nakon konzumiranja hrane i direktno napada zubnu gleđ

Karijes Karijes je svakodnevna opasnost koja ugrožava oralno ali i ukupno zdravlje Foto: Shutterstock

Karijes i nagomilavanje zubnog plaka su najčešći svakodnevni problemi sa zubima. Sa njima se barem u nekom trenutku života suočava značajan deo globalne populacije, a kod ogromnog broja ljudi to je hroničan problem i glavni „krivac“ za propadanje zuba.

Da li je u pitanju revolucionarno otkriće: Šta bi moglo da smanji karijes do 90 procenata

Dobra oralna higijena, pravilan izbor paste za zube, vodice za ispiranje usta i redovna poseta stomatologu pomažu u prevenciji stvaranja karijesa, ali uvek postoji prostor za poboljšanje.

Stoga raduje otkriće zajedničko otkriće tima naučnika iz Izraela i Singapura, koji su otkrili da molekul Diindolilmetan (DIM), poznat i kao bisindol, smanjuje za 90 odsto količinu i uticaj biofilmova, uzročnika zubnog plaka. Dodavanje ovog molekula pastama za zube ili preparatima za ispiranje usta moglo bi da bude revolucionarni pomak u oralnoj higijeni i zaštiti zuba.

Šta je bisindol i kako utiče na karijes

Istraživači sa Ben-Gurion University of the Negev (Izrael), u saradnji sa timom National University of Singapore (Sičuan), otkrili su da Diindolilmetan (DIM), prirodni molekul može da smanji stvaranje i dejstvo biofilmova odgovornih za plak i karijes. I to, navodi se, za neverovatnih 90 procenata. Diindolilmetan (DIM) je u istraživanju zapravio uticao na biofilm, odnosno bakteriju Streptococcus mutans. Ona je vodeći faktor u stvaranju zubnog plaka i karijesa.

Takođe je utvrđeno da ovaj molekul ima antikancerogena svojstva i nisku toksičnost. Nalazi ove studije nedavno su objavljeni u časopisu Antibiotics.

Uticaj na gleđ i sprečavanje razvoja bakterija koje izazivaju karijes

Naša usta su rezervoar za bakterije kao što je S. mutans. Za nju se veruje da je jedan od primarnih aktera problema u zubnim šupljinama. Ova bakterija raste u vlažnom ambijentu usne duplje. Uticaj se pojačava nakon konzumiranja hrane i direktno ugrožava zubnu gleđ. Biofilm stvara plak, napada gleđ i uzrokuje pojavu karijesa. Naučnici su otkrili da je bisindol poremetio taj biofilm za 90 odsto. Tako bakteriji nije data šansa da se dalje razmnožava.

– Ovaj molekul, za koji je utvrđeno da ima i nisku toksičnost, mogao bi se bezbedno dodati pastama za zube i vodicama za ispiranje usta kako bi se u velikoj meri poboljšala higijena zuba ali i njihovo zdravlje – potvrdio je vođa studije autor, prof. Ariel Kushmaro sa Avram and Stella Goldstein-Goren Department of Biotechnology Engineering.

Istraživanje je podržano od strane Međunarodnog programa za istraživanje i razvoj Sečuana i departmenta za SMART inovacije u Singapuru.

Stamenković Ljubiša