Dr Luka Vukmirović: Mnogi ljudi piju vodu tek kada osete da su žedni, a to je znak da su već dehidrirali Foto: privatna arhiva/Shutterstock
Kompletna populacija, uključujući zdrave osobe ili one koji imaju neki zdravstveni problem i terapiju, podložni su toplotnom udaru ili reakcijama na tropske temperature. Uslov za to čak i ne mora da bude direktno izlaganje suncu – dovoljan je i sam osećaj prisustva vreline koja se ispoljava pri visokim temperaturama. Život se, međutim, i u okolnostima visokih temperatura odvija, pa su tako mnogi primorani da ipak sednu za volan, što nosi i dodatne rizike.
Dr Luka Vukmirović, lekar internista Kliničkog odeljenja za kardiovaskularne bolesti u KBC „Zvezdara“, za eKlinika portal savetuje sve, koji u ovim vremenskim uslovima ne mogu da izbegnu vožnju, koje greške ne bi smeli da naprave.
– Kada se ruše temperaturni rekordi pitanje dovoljnog unošenja vode u organizam još je aktuelnije ako sedate za volan. Mnogi ljudi piju vodu tek kada osete da su žedni, a to je znak da su već dehidrirali. Visoke temperature uslovljavaju znojenje, još brži proces izbacivanja vode iz organizma, i za vozače je praktično najvažnije da vodu unose stalno i „unapred“, da ni slučajno ne čekaju da osete žeđ. Takođe je važno naglasiti da je najbolje piti običnu, čistu vodu. Bez razlike da li se radi o dužim ili kraćim relacijama, dok traju vrućine uvek treba imati uz sebe flašicu vode – podseća dr Luka Vukmirović za eKlinika i dodaje da, ako u toku vožnje popijete kafu ili neko energetsko piće, ožednećete još brže jer ova pića deluju kao diuretici.
Vrućina je, mnogi nemaju apetit, pa se za volan seda i „praznog želuca“.
– Ovo je jako opasno zato što vrućina obara krvni pritisak, a ako ne jedete, u organizam kroz hranu nećete uneti ni neophodnu količinu šećera, koja odlazi u centralni nervni sistem i koja je potrebna mozgu da bi funkcionisao. Doručak bi trebalo da bude obavezan i normalan, kako bi telo dobilo sve hranljive sastojke. Naravno, ne treba jesti jaku, visokokaloričnu, ni masnu hranu, ali ne treba se ni „štedeti“ – savet je interniste dr Vukmirovića, koji napominje i da je izbegavanje obroka rizično najpre zbog moguće nesvestice.
Dr Luka Vukmirović podseća i da nesvestica ili osećaj „vrti mi se u glavi“ mogu da budu trenutni i da traju dve ili tri sekunde, ali je to u vožnji više nego dovoljno da ponekad bude i kobno. I doručak i dovoljna količina vode obavezni su za vozače gradskog prevoza, koji su pod još većim pritiskom i stresom usled gužvi, više se znoje i direktno su izloženi još višim temperaturama, posebno u vozilima koja su starija i sklona dodatnom pregrevanju.
Ako neko inače ima nizak pritisak, dobro je da uz sebe ima flašicu kisele vode koja u sebi sadrži elektrolite i minerale koji trenutno mogu značajno da pomognu brzim podizanjem pritiska. Ona, međutim, objašnjava dr Vukmirović, nije zamena za običnu vodu i ne rehidrira, zato tu količinu ne treba mešati sa onom koja se unosi u cilju sprečavanja dehidracije.
U slučaju da se vozač oseća loše, da mu je muka, drhti ili da mu se tresu ruke – što je i prvi signal za obavezno zaustavljanje vozila, dobro je imati neku čokoladicu jer je najverovatnije došlo do pada šećera. Sagovornik eKlinika portala kaže da ovo važi i za osobe sa dijabetesom, koje su na terapiji insulina, i da ako je došlo do hipoglikemije čokoladica sigurno pomaže. Ako nije, neće naškoditi, a uticaće na stabilizaciju stanja.
Vrele su i noći, lošije se spava, pa mnogi nisu odmorni i dovoljno naspavani, a voze čitave porodice ugrožavajući sve druge učesnike u saobraćaju. Za neke je klima-uređaj spas, dok ga drugi, jednostavno, ne podnose.
– Kada su ovako visoke temperature, u vozilu nije moguće izdržati bez uključivanja klime i to je sasvim u redu, pod uslovom da se pri ulasku i izlasku iz automobila malo sačeka i vodi računa o temperaturnoj razlici. Razumna razlika bi trebalo da bude desetak stepeni, ali je to bez značaja i funkcije kada je napolju skoro 40 stepeni, kao sada. Recimo da klima u automobilu ne bi trebalo da ide ispod 22 stepena – objašnjava dr Luka Vukmirović i ističe važnost čestog luftiranja i provetravanja automobila, i zbog izjednačavanja temperature, i zbog sprečavanja širenja virusa i bakterija čiji su svi klima uređaji pravi „rasadnici“.
Doktor Vukmirović preporučuje i nošenje sunčanih naočara kako bi se neutralisao efekat „bele svetlosti“ i direktnog uticaja sunca kroz vetrobransko staklo – može da dovede do zaslepljivanja, ali i do uspavljivanja.
Prema rečima sagovornika eKlinike dr Vukmirovića, pacijenti koji imaju redovnu terapiju za hipertenziju, leti bi trebalo, da uz konsultaciju lekara, provere detaljno svoje stanje i koriguju terapiju, da ne bi došlo do prekomernog pada krvnog pritiska.
– Osobe koje imaju poteškoće sa mentalnim zdravljem i piju antidepresive ili antipsihotike ne bi trebalo da preskaču terapiju, a mnogi, da bi izbegli efekat uspavljivanja za volanom rade upravo to, što je opasno – ističe dr Vukmirović i navodi da je za njih svakako bolje da preskoče vožnju i pronađu neko alternativno rešenje.
Za njih, kaže naš sagovornik, nije dobro ni da budu napolju u vreme najveće vrućine, a kamoli da upravljaju nekim vozilom. Doktor Vukmirović napominje da vožnja u uslovima tropskih temperatura nije dobra ideja ni za žene koje imaju obilnu menstruaciju jer dolazi do širenja krvnih sudova i pojačanih krvarenja, pa osobe koje su anemične mogu biti izloženije stanjima nesvestice i malaksalosti.