Parazitski crvi mogu da ubiju ćelije raka, saopštili naučnici iz Japana

Priredio/la: I. V. |13:00 - 15. 09. 2022.

Japanski naučnici napravili su novi potencijalni tretman za lečenje karcinoma iskoristivši morsko stvorenje, koje voli ćelije raka, a otkriva ih tako što ih namiriše i tada se odmah vezuje za kancerogeno tkivo kako bi se hranilo

parazitski crvi Parazitski crvi iz prirode, koje privlače ćelije karcinoma, mogu da ubiju te iste ćelije raka Foto: Shutterstock

Parazitski crvi iz prirode, koje privlače ćelije karcinoma, mogu da ubiju te iste ćelije raka, saopštili su istraživači sa Osaka University, a studija je objavljena u Science Direct. Ova vest dolazi nakon nekoliko meseci od razvoja testa za skrining karcinoma uz pomoć okruglih glista. Naime, u novembru 2021. istraživači su koristeći genetski modifikovane okrugle gliste napravili test za otkrivanje ranih znakova raka pankreasa iz samo jedne kapi urina.

Parazitski crvi „namirišu“ rak i vežu se kancerogeno tkivo

Sada su istraživači sa Osaka University otkrili da određena vrsta mikroskopskog crva, poznata kao nematode, može da ubije ćelije raka, navodi se u saopštenju za medije štampu ove institucije. Da bi se to postiglo, crvi moraju da budu obloženi, „obučeni u odelca“ na bazi hidrogela, koji se mogu dalje konstruisati za transport supstance koje ubijaju rak. Jedna od ovih vrsta nematoda je Anisakis simplex, mikroskopsko morsko stvorenje koje posebno voli ćelije raka.

Otkriveno je da Anisakis simplex oseti rak, potencijalno otkrivanjem „mirisa“ karcinoma, i, kada ga namiriše, vezuje se za kancerogena tkiva. To nas je navelo da se zapitamo da li bi to moglo da se  iskoristi za isporuku tretmana protiv karcinoma direktno ćelijama raka u ljudskom telu – objasnio je Wildan Mubarok, autor ove studije.

„Odelom“ od hidrogela parazitski crvi raznose lek direktno do ćelija raka

Istraživači su odlučili da istraže sistem za nanošenje hidrogelnih omotača na nematode kako bi stvorili sloj sličan gelu po celom njihovom telu, koji bi ih zaštitio od supstanci koje ubijaju rak, a za koje bi bili opremljeni da ih prenose. Krajnji rezultati su bile nematode sa „odelom“ debljine oko 0,01 mm. A ceo ovaj proces je trajao samo 20 minuta.

– Rezultati su bili vrlo jasni. Omoti ni na koji način nisu ometali opstanak crva i bili su dovoljno fleksibilni da održe pokretljivost i prirodnu sposobnost crva da traže privlačne mirise i hemijske signale – naveo je Shinji Sakai, viši autor studije.

Morska stvorenja mogla bi da raznose i druge lekove

Zatim su istraživači eksperimentisali sa primenom sredstava protiv raka na nematode. Obično, to bi moglo da bude štetno za parazitske crve, ali u ovom slučaju, stvorenja su bila zaštićena svojim hidrogelnim oklopom. Naučnici su otkrili da bi novokonstruisani crv mogao da transportuje i isporučuje agense protiv raka kako bi ubio ćelije raka in vitro.

Naši nalazi pokazuju kako bi se nematode potencijalno mogle koristiti za isporuku „funkcionalnog tereta“, odnosno lekova i tretmana do niza specifičnih ciljeva u budućnosti. S obzirom na prilagodljivost hidrogelnih omotača, ovaj sistem za isporuku zasnovan na crvima pokazuje da može da se iskoristi ne samo za isporuku lekova protiv raka tumorskim ćelijama kod pacijenata, već ima i potencijalnu primenu u drugim poljima, kao što je isporuka korisnih bakterija u korenje biljaka, na primer – istakao je Wildan Mubarok.

Istraživanje je još uvek u ranoj fazi i može naići na neke probleme tokom razvoja, jer, činjenica je da mnogi ljudi neće želeti u svom telu parazitske crve. Takođe, postavlja se i pitanje kako kontrolisati ta morska stvorenja nakon što su uneta u ljudsko telo. Ipak, kako kažu naučnici, u pogledu lečenja raka, ova metoda ipak nudi efikasno rešenje za lečenje tumora.

Dr