Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Menopauza – vreme kada se kilogrami lako dobijaju, a evo zašto se teško gube

Priredio/la: O.M.
12:00 - 03. 07. 2022.

Kako se nivo estrogena smanjuje, naš metabolizam se usporava i  dobijamo na težini, čak i ako nismo ništa promenili u navikama kad su u pitanju ishrana i fizičke aktivnosti

Gojenje u menopauzi U menopauzi kilogrami se lako dobijaju, a teško „skidaju“, a za to postoje brojni razlozi. Foto:Shutterstock

Menopauza i kilogrami, reklo bi se idu „ruku pod ruku2, a žene u ovom životnom dobu dobijaju u proseku blizu dva i po kilograma.
Starost i genetika igraju ulogu, ali glavni uzrok uglavnom leži u vezi između hormona i metabolizma. Kako se nivo estrogena smanjuje, naš metabolizam se usporava. Zbog toga dobijamo na težini, čak i ako nismo ništa promenili u načinu ishrane ili fizičkih aktivnosti koje upražnjavamo.Ipak, pored svega toga, primećujemo da se kilogrami se lakše „nagomilavaju“ , a teže ih se oslobađamo.

Menopauza povećava rizik za obolevanje od dijabetesa tipa 2

„Viškovi“ tokom i posle menopauze imaju tendenciju da se talože na stomaku i oko struka. Ovo povećava rizik od problema sa srcem i disanjem i dijabetesa tipa 2.

Prekomerna težina i gojaznost takođe povećavaju rizik od raka dojke, debelog creva i drugih vrsta tumora. Zdrav gubitak težine nije cilj smo zbog lepog izgleda u ovom životnom dobu, već i zbog prevencije bolesti.

Lekari savetuju ipak, da kilograme ne skidate pomoću pilula i modne dijete već da se držite plana zdrave hrane i vežbanja.

Menopauza i promena načina ishrane

Metabolizam će nastaviti da usporava kako starite. To znači da vam je potrebno manje kalorija da biste izgubili ili održali zdravu težinu. Možete da koristite razne table u kojima ćete pronaći koliko kalorija vam potrebno dnevno da unesete na osnovu starosti, pola, visine, težine i nivoa aktivnosti.

Kada saznate koliko vam je kalorija potrebno na dnevnom nivou, birajte da u ishranu uvrstite što više voće, povrće, integralne žitarice, nemasne proteine i zdrava (maslinova i biljna) ulja.
Izbegavajte ugljene hidrate poput hleba, testenine i peciva, koji teže sagorevaju, kao i alkohol, gazirana pića i kafe, koje su pune kalorija.

Imajte na umu da metode mršavljenja koje su funkcionisale u vašim 20-im, 30-im i 40-im možda neće biti primenjive u vašim kasnijim 50-tim i 60-im. Prihvatite da gubljenje kilograma neće biti tako efikasno i brzo.

Nemojte se osećati kao da ste u ratu koji bi trebalo da dobijete za mesec ili dva takošto ćete skinuti pet ili 10 kilograma. Umesto toga, prihvatite da menopauza za posledicu ima usporeniji metaboilizam i samim tim sporije skidanje kilograma kao deo normalnog procesa starenja i radite na tome polako i uporno.

Kao deo tog procesa uključite i fizičke aktivnosti. Ako više nemate volje ili snage da idete na trčanje ili u teretanu, probajte sa nekim umerenim aerobnim vežbama, kao što je dizanje lakih tegova dva puta sedmično po sat vremena. Možete da uvedete i redovene šetnje.

Kada je vreme da se obratite lekaru?

Ako ste napravili plan po preporuci iz prethodnog dela, koji uključuje korigovanje ishrane i vežbanje, a posle dužeg vremena od nekoiliko meseci ne vidite nikakve promene, porazgovarajte sa svojim lekarom. Mogao bi možda da postiji neki organski problem koji vas ometa na putu da skinete koji kilogram.

To mogu da budu stanja, kao što su problemi sa štitnom žlezdom ili određeni lekovi koji uzrokuju gojenje. Vaš lekar bi takođe mogao da preporuči nutricionistu koji može da vam pomogne da stignete do cilja.

Ponekad postoji velika razlika između onoga što mislite da jedete i onoga što zapravo unosimo kroz obroke. Čak i ako je to samo nedelju ili dve, zapišite sve što jedete i pijete svakodnevno. Ovo će vam dati jasnu sliku šta možete da korigujete u ishrani, ako težina ne „pada“.

Imajte na umu da je kvalitetan san jedan od osnovnih preduslova da se manje gojite i lakše gubite telesnu težinu. Iako je potrebno više istraživanja na ovu temu, nedavne studije pokazuju hormonske veze između nedostatka sna i povećanja telesne težine.

Da biste održavali zdrav i kvalitaten san, uvedite određene rutine, poput one da u krevet odlazite u isto vreme. Neka vaša soba u kojoj spavate bude tiha i mračna, a poželjno je da isključite i sve ekrane.

TEME:
Sandra
15:04, 03. 07. 2022. Odgovori

Moje majka, babe I prababe nisu imale nikakve probleme u menopauzi u vidu gojenja. Niti su imale tak problem nakon porođaja.Nadam se da ću proći na isti način,meni je 53.godina i ulazim u menopauzu.

Milunka
23:36, 06. 07. 2022. Odgovori

Sve može da se jede, u odredjenoj količini ali voće i povrće je najzdravije! Slatkiši treba izbaciti, i naravno što više aktivnosti.

Suzana
6:37, 08. 07. 2022. Odgovori

Ni moja mama…al zato sam ja debela 😪. Ne jedem testo,hleb,meso, masno….bukvalno živim na voću i povrću…al eto,i to se lepi. Volela bih da mi neko preporuči neke čarobne tablete za mršavljenje 😔

Sonja
14:46, 26. 07. 2022. Odgovori

Vegetarijanska ishrana i autofagija su spas za menopauzu,nemam nikakve simptome,valunge,nesanice,nervoza itd i normalno bez alkohola i prerađenog šecera.

Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend