Psihologija

Zašto je pisanje rukom mnogo bolje od kucanja beleški na tastaturi?

Naučnici ističu da kako digitalni uređaji progresivno zamenjuju olovku i papir, vođenje beleški rukom postaje sve ređe u školama i na univerzitetima, što je praksa koju treba promeniti

Pisanje rukom ipak ne može da zameni beleženje podataka tastaturom, zaključili su naučnici sa Norwegian University of Science and Technology. Prema njihovim nalazima, pisanje rukom povećeva moždane funkcije mnogo više nego kucanje na tastaturi. Istraživači napominju da kako digitalni uređaji progresivno zamenjuju olovku i papir, vođenje beleški rukom postaje sve ređe u školama i na univerzitetima. Preporučuje se korišćenje tastature jer je često brže od pisanja rukom. Međutim, naučnici su utvrdili da pisanje rukom poboljšava tačnost pravopisa i pamćenja.

Pisanje rukom je mnogo složeniji proces za mozak, nego kucanje na tastaturi

Kako bi saznali da li je proces formiranja slova rukom doveo do veće povezanosti moždanih funkcija, istraživači u Norveškoj su počeli da istražuju osnovne neuronske mreže uključene u oba načina pisanja.

– Pokazalo se da kada pišemo rukom, obrasci povezivanja mozga daleko su složeniji nego kada se piše uz pomoć tastature. Poznato je da je tako široko rasprostranjena povezanost moždanih aktivnosti ključna za formiranje memorije i za kodiranje novih informacija i stoga je korisna za učenje – objasnila je profesorka Audrey van der Meer, istraživač moždanih funkcija na Norwegian University of Science and Technology  i koautor objavljene studije u Frontiers in Psychology.

Olovka je moćnija od tastature

Istraživači su prikupili EEG podatke od 36 studenata univerziteta koji su više puta bili podstaknuti da ili napišu ili otkucaju reč koja se pojavila na ekranu. Kada su pisali, koristili su digitalnu olovku za pisanje kurzivom direktno na ekranu osetljivom na dodir. Kada su kucali, koristili su jedan prst da pritiskaju tastere na tastaturi.

EEG visoke gustine, koji mere električnu aktivnost u mozgu pomoću 256 malih senzora ušivenih u mrežu i postavljenih preko glave, snimani su 5 sekundi za svaki upit. Povezivanje različitih regiona mozga povećalo se kada su učesnici pisali rukom, ali ne i kada su kucali.

– Naši nalazi pokazuju da vizuelne informacije i informacije o kretanju dobijene kroz precizno kontrolisane pokrete ruku prilikom upotrebe olovke u velikoj meri doprinose obrascima povezivanja mozga koji podstiču učenje – ističe profesorka Van der Meer.

Pritisak tastera jednim prstom manje je stimulativan za mozak nego pisanje rukom

Iako su učesnici koristili digitalne olovke za rukopis, istraživači su rekli da se očekuje da će rezultati biti isti kada se koristi prava olovka i papir.

– Pokazali smo da su razlike u moždanoj aktivnosti povezane sa pažljivim formiranjem slova prilikom pisanja rukom uz korišćenja više čula. S obzirom na to da je pokret prstiju, koji se vrši prilikom formiranja slova, ono što podstiče veze u mozgu, očekuje se da će pisanje olovkom na papiru imati slične prednosti za učenje kao i kurzivno pisanje – naglasila je Van der Meer.

Naučnici navode da je jednostavan pokret pritiskanja tastera istim prstom manje stimulativan za mozak.

– Takođe, ovo objašnjava zašto deca, koja su naučila da pišu i čitaju na tabletu, mogu da imaju  poteškoća da razlikuju slova kao što su „b“ i „d“. Oni bukvalno nisu osetili kakav je osećaj proizvesti ta slova – istakla je pisma“, rekao je van der Mer.

Studenti više uče i bolje pamte kada rukom beleže podatke sa predavanja

Nalazi naučnika pokazuju potrebu da se učenicima pruži prilika da koriste olovke, a ne da kucaju tokom časa na tastaturi. Preporučuju da se naprave smernice koje bi obezbedile da učenici dobiju barem minimum instrukcija o rukopisu, istovremeno, uz praćenje i držanje koraka sa tehnološkim napretkom koji se kontinuirano razvija.

– Postoje dokazi da studenti uče više i bolje pamte kada vode rukom pisane beleške sa predavanja, dok korišćenje računara sa tastaturom može da bude praktičnije kada se piše dugačak tekst ili esej – zaključuje profesorka Audrey van der Meer.