Rak glave i vrata je agresivan malignitet, naučnici otrkrili šta može da ga uspori

Ivana Vuskovic|15:30 - 03. 08. 2024.

Pola miliona ljudi u svetu svake godine oboli od raka glave i vrata i suočava se sa borbom sa ovim fatalnim tumorima u disajnim putevima glave i vrata

rak glave i vrata Rak glave i vrata je agresivni malignitete Foto: Shutterstock

Rak glave i vrata ili karcinom gornjih aerodigestnih skvamoznih ćelija je čest i agresivan malignitet koji napada više od pola miliona ljudi svake godine. Ti pacijenti suočavaju se sa borbom sa fatalnim tumorima u disajnim putevima glave i vrata. Međutim, čak i sa toliko obolelih pojedinaca, naučnici tvrde da postoji nekoliko efikasnih terapijskih opcija.

Jedna aminokiselina ključna je za rak glave i vrata

Istraživački tim iz Ostrow’s Center for Craniofacial Molecular Biology otkrio je osnove raka glave i vrata. Njihova nova studija, objavljena u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences pokazuje kako aminokiselina može da „krije tajne“ oralnog raka.

Jedan od vođa studije docent Dechen Lin kaže da možda ima rešenje. Naime, novo istraživanje pokazuje da put određene aminokiseline može da bude kritičan u zaustavljanju rasta i proliferacije – razmnožavanja oralnih karcinoma, a specifična ishrana može da bude vrsta terapije.

Istraživači su primetili da je mala aminokiselina, koja se zove metionin, prisutna u veoma velikim količinama u oralnim karcinomima – više od bilo koje druge vrste tumora. S obzirom na to da telo ne proizvodi metionin, to znači da on mora da se unosi ishranom. Molekul metionina nalazi se u hrani kao što su škampi, jaja i govedina. Ta činjenica zaintrigirala je naučnike koji ističu da „ako je nešto u ovako velikim količinama prisutno u tumoru, to znači da je reč o nečem veoma posebnom“.

Metionin može da se koristiti protiv tumora koji brzo rastu

Tim naučnika počeo je da proučava načine na koje telo pomera metionin oko ćelija, preko transportera zvanog LAT1. Blokiranjem transportera, naučnici su mogli da vide kako taj put funkcioniše na oglednim životinjama. Studija takođe pokazuje kako se metionin može koristiti protiv tumora koji brzo rastu.

Dechen Lin ističe da većina terapeutika, poput hemoterapije i terapije zračenjem, postoji već decenijama i može da ima ogromne neželjene efekte. Ciljanjem ove aminokiseline za buduće tretmane – i sa lekovima i sa intervencijama zasnovanim na ishrani – pacijenti bi mogli da imaju  mnogo efikasniji put lečenja, ističu naučnici.

Kako bi mogao da se leči rak glave i vrata?

Koristeći laboratorijske životinje i organoide uzgojene u laboratoriji iz tkiva stvarnih pacijenata, Lin i njegov tim pokazali su da je posebna ishrana, kojoj nedostaje metionin, blokirala put, a tumori su rasli mnogo sporije.

– Ova ranjivost je specifična za rak, jer se ćelije raka hrane metioninom. I, ako im to oduzmemo, kancerogene ćelije brzo odumreti, a one „zdrave“ ostaju neoštećene. Dakle, to je savršen scenario – navodi Lin.

U budućnosti, naučnici bi, kako kažu, želeli da dalje istraže koji pacijenti bi mogli da imaju najviše koristi od ove intervencije.

– Sada imamo nešto što je specifično za rak, što nam daje nadu da možda možemo da izlečimo ćelije raka, ali da poštedimo normalne – naglašava Dechen Lin, istraživač iz Ostrow Center for Craniofacial Molecular Biology.