Genetski eksperiment smanjio rak koji se teško leči

Priredio/la: I. V. |19:00 - 13. 06. 2022.

Otkriveno da imuni sistem može da se iskoristi kako bi stvorio „žive lekove“ koji mogu da pronalaze i uništavaju tumore

genetski eksperiment Foto: Shutterstock

Genetski eksperiment, rađen nad ženom sa uznapredovalim karcinomom pankreasa, dramatično je smanjio tumor nakon što su istraživači sa Oregon Providence Cancer Institute  „punili“ njene imune ćelije, naglašavajući da bi ovo mogao da bude novi način lečenja raznih vrsta raka jednog dana. Studija, objavljena ove nedelje u časopisu New England Journal of Medicine, istražuje novi metod iskorišćavanja imunog sistema za stvaranje „živih lekova“ koji mogu da pronalaze i uništavaju tumore.

Genetski eksperiment usporio rast tumora

Pacijentkinja Kathy Wilkes nije izlečena, ali je izjavila da ono što je ostalo od karcinoma nije pokazalo znake rasta od jednokratnog lečenja juna 2021.

– Znala sam da mi redovna hemoterapija neće spasiti život i krenula sam da tražim način da se spasim – priča Kathy iz Ormond Biča na Floridi, koja je pronašla naučnika hiljadama kilometara daleko i dobrovoljno se javila da se eksperiment izvede nad njom.

Dr Josh Veatch iz Fred Hutchinson Cancer Research Center u Sijetlu istakao je da je ovo prvi slučaj da je ova vrsta lečenja uspela kod veoma teško izlečivog tipa karcinoma. Dr Veatch naglašava da je potrebno još mnogo istraživanja, uz napomenu da je Kathy Wilkes jedan od samo dvoje ljudi za koje se zna da su isprobali ovaj pristup lečenja, koji nije uspeo kod drugog pacijenta. Ipak, dr Veatch naglašava da su nalazi „dokaz da je to moguće“ kao i da drugi istraživači takođe testiraju ovu vrstu imunoterapije.

T ćelije sposobne da uoče mutantni protein

T ćelije su ključni „vojnici“ imunog sistem. Sposobne su da ubiju bolesne ćelije – ali, prečesto im rak izmiče. Lekari su već naučili kako da ojačaju T ćelije za borbu protiv nekih vrsta leukemije i limfoma tako što dodaju veštački receptor T ćelijama pacijenata tako da imuni borci mogu da prepoznaju marker na spoljašnjoj strani ćelija raka krvi i da ih napadnu. Ali, ta CAR-T terapija ne funkcioniše protiv uobičajenih čvrstih tumora, koji ne nose isti marker opasnosti.

Međutim, desio se novi zaokret. Na Oregon Providence Cancer Institute, istraživač Eric Tran  genetski je konstruisao T ćelije Kathy Wilkes kako bi mogle da uoče mutantni protein, koji je skriven unutar njenih tumorskih ćelija – i to samo tamo, ne i u zdravim ćelijama. Naime, određeni molekuli se nalaze na površini ćelija i dozvoljavaju imunološkom sistemu da „progviri“ i vidi šta se nalazi unutar proteina. Ako kompleksni receptor na T ćeliji tada prepozna genetski različit HLA molekul (ljudski leukocitni antigen) osobe i ako prepozna jedan od proteinskih isečaka ugrađenih u ciljani mutant, ta T ćelija može da ga uhvati. To je pristup poznat kao T ćelijski receptor, ili TCR, terapija. Naučnici ističu da je ovaj genetski eksperiment šansa da se tumorske ćelije razlikuju od netumorskih na način na koji nikada ranije nisu mogli.

Posle 6 meseci genetski eksperiment drastično samnjio tumor

Kathy Wilkes je bila podvrgnuta hemoterapiji, zračenju i operaciji zbog raka pankreasa. Kasnije su lekari otkrili nove tumore u njenim plućima – rak pankreasa se proširio, na stadijum kada lečenje nije izvodljivo. Međutim, Kathy je znala da istraživači testiraju imunoterapiju za borbu protiv različitih tumora koji se teško leče, a biopsija je pokazala da specifična mutacija podstiče rast karcinoma koji ima. Njena potraga je dovela do Trana, koji je 2016. bio koautor studije o podskupu T ćelija, koje su prirodno sadržavale receptore, koji su u stanju da uoče tu istu takozvanu KRAS mutaciju. Kathy je takođe imala pravi tip HLA molekula.

Tako su Tran i njegov kolega, onkolog dr Rom Leidner, dobili dozvolu američke Uprave za hranu i lekove FDA da reprogramiraju njene T ćelije kako bi nosile specijalni receptor za borbu protiv mutanata. Odvojili su T ćelije iz njene krvi, genetski ih konstruisali u laboratoriji i potom uzgajali milijarde kopija. Šest meseci nakon transfuzije izmenjenih ćelija, njeni tumori su se smanjili za 72 odsto – a Kathy kaže da su nedavni pregledi pokazali da je bolest i dalje stabilna. Tran je rekao da nije jasno zašto eksperiment nije uspeo kod drugog pacijenta, iako su iskustva iz tog slučaja dovele do nekih promena u tretmanu Kathy Wilkes.