Deca

Mucanje može da ostane posledica za ceo život ukoliko se ne tretira na vreme

Piše: Marijana Rajić

Pojava mucanja kod dece može biti posledica psiholoških faktora ali je najpre potrebno otkloniti mogućnost organskog oboljenja govornog aparata pregledom kod ORL specijaliste

Ćešće razvoju ovog poremećaja doprinose psihološki i emocionalni faktori, a važan je i uticaj okoline u kojoj dete živi – u svakom slučaju mucanje uslovljava konstelacija više okolnosti. Do tri puta češće se javlja kod dečaka, a u ukupnoj populaciji najmlađih javlja se kod 1-5 odsto dece. Ukoliko se ne tretira ozbiljno, može ostati kao posledica za dalji tok života.

Definicija mucanja i razlika u odnosu na druge poremećaje govora

Savremeni način života pojedinca i porodice podrazumeva upotrebu novih tehnologija koje redukuju potrebu pojedinca za verbalnom razmenom i usmenim govorom a to, prema rečima naše sagovornice, uslovljava da govorni razvoj dece sve učestalije bude praćen teškoćama.

– Jezik podrazumeva razmenu i usmerenost na druge ljude, govor je veština koja se usvaja sa odrastanjem, uči se po modelu i postepeno izgrađuje. Da bi se jezik razvio i oblikovao neophodna je stalna stimulacija govora, kako u porodičnom okruženju, tako i u široj socijalnoj sredini – kaže za eKliniku Ivana Živković, diplomirani psiholog.

Mucanje je poremećaj ritma i fluentnosti govora. 

– Dok muca, dete ponavlja glasove i slogove, ponavlja kraće reči ili se javlja disritmična fonacija (glasovi su produženi, odugovlačeni i praćeni blokadama). Mucanje treba razlikovati od poremećaja govorne artikulacije – kada dete izostavlja, izvrće ili zamenjuje glasove u rečima ili ih nestabilno izgovara (’’šuškanje’’, ’’kotrljajuće r’’); razlikovati od poremećaja ekpresivnog govora – dete preterano upotrebljava mali broj opštih reči, ima teškoća u izboru odgovarajućih reči, rečenice su nepotpune ili izostavlja krajeve reči; kao i od govornih poremećaja koji su u sklopu pervazivnih razvojnih poremećaja kod dece (kakav je npr. autizam) – objašnjava psiholog.

Zašto dolazi do pojave mucanja

Uzroci, prema rečima sagovornice eKlinike, mogu biti organski, bilo da je reč o nedovoljnom sazrevanju regija mozga zaduženih za govor ili o disfunkciji samog govornog aparata. Istraživanja fiziologije mozga potvrdila su da su moždane regije zadužene za funkciju govora nešto razvijenije kod ženske dece, što doprinosi da ženska deca lakše usvoje govor i imaju manje teškoća u verbalnom izražavanju, pa u manjoj meri i mucaju.

– Pojava mucanja može biti uslovljena i stresogenim događajem koji je praćen snažnom emocijom straha kod deteta. Mucanje koje se javlja kao posledica emotivne traume zahteva dug i kontinuiran tretman. Zabeleženi su primeri da i deca starijeg kalendarskog uzrasta, čiji je govorni razvoj bio sasvim uredan, razviju mucanje nakon što su bila svedoci nasilja i agresije, bilo da su direktne ili indirektne žrtve. Strah, anksioznost, zaplašenost, strepnja… imaju značajnu ulogu u perzistiranju ovog problema. Da je mucanje determinisano psihološkim faktorima i da ima i svoju emotivu komponentu potvrđuje i pojava da dete muca samo dok govori maternji jezik, ne i dok govori na stranom jeziku. Jer maternji jezik je jezik osećanja. Zamuckivanje se pojačava kada je dete u psihičkoj tenziji. U tom slučaju dete ne muca kada šapuće ili peva – kaže Živković.

Pojašnjava i da se mucanje naročito pojačava u situacijama kada je dete koje govori izloženo opservaciji, pogledima i procenama drugih ljudi, pa rastuća anksioznost produbljuje problem govora (i sami imamo utisak ’’knedle u grlu’’ kada smo napeti). To je, kako kaže, socijalna komponenta ovog problema koja dovodi da se, zbog osećanja stida, dete povlači i nerado inicira kontakte sa drugim ljudima. 

Pazite sa vaspitnim merama i uvek saslušajte dete

Šta ako roditelj viče i može li atmosfera u porodici da utiče na pojavu ovog problema?

– Ne znači nužno da postoji kauzalna veza između neadekvatnog komuniciranja roditelja sa decom i pojave mucanja. Ipak, nepovoljna atmosfera u porodici u kojoj su odnosi između članova kofliktni a dete izloženo neprimernoj komunikaciji povišenog tona, mogu biti osnova za pojavu mnogostrukih psiholoških problema dece, pa i poremećaja govora. Vaspitne mere koje roditelji primenjuju ne smeju podrazumevati grubu komunikaciju i povredu dečijih emocija. U kojoj meri će impulsivna i gruba komunikacija uticati nepovoljno na razvoj deteta zavisi i od karakteristika samog deteta, jer neka deca su vulnerabilnija (ranjivija) od drugih – objašnjava psiholog.

Kod dece koja već mucaju, važno je, napominje sagovornica eKlinike, ne treba podsticati dodatnu traumatizaciju. U kontaktu sa ovakvom decom treba se uzdržati od potrebe da im se u dovršavanju rečenice pomogne, da se umesto njih dopuni slog, ubrza izgovor i slično.

– Takođe, treba se uzdržati od neverbalnih znakova kojima šaljemo poruku da nam je komunikacija sa njima naporna. U komunikaciji dete treba tretirati kao ravnopravnog sagovornika koga uvažavamo, održavajući kontakt očima sa detetom dok govorimo. Važno je da roditelj bude strpljiv i pažljivo sasluša dete. Detetu treba dati vremena da samo dovrši misao. Ako je mucanje praćeno grčevima lica ili delova tela, dete treba navikavati da smireno sačeka dok grč ne prođe – savet je za roditelje.

Ozbiljan problem koji nikako ne treba zanamariti

U Međunarodnoj klasifikaciji bolesti mucanje nosi oznaku F98.5. Poremećaj je upadljiv, nekada sa neizvesnim ishodom pa ostane celoživotna teškoća i zbog toga je važno tretirati ga ozbiljno. Deca sa ovim problemom su pojačano osetljiva i u izvesnom smislu ograničena u životnim izborima (recimo, adolescent koji muca neće birati zanimanje tv reportera ili glumca).

– Ako se mucanje javilo kao posledica traumatičnog iskustva koje je vremenom potisnuto, a mucanje perzistira i u odraslom dobu, potrebne su dubinske psihoterapije kako bi se doprlo do ’’okidača traume’’ i osvestila kauzalna veza između začetka problema i mucanja kao njegove posledice. Kada osoba osvesti uzrok problema, lakše radi na rešavanju posledica koje je problem uslovio – objašnjava psiholog.

Terapijske procedure i učešće roditelja

Što se tiče terapije, Živković kaže da se podrazumeva i logopedski tretman.

– Vežbe koje će se primeniti zavise od intenziteta ovog poremećaja, uzrasta deteta kao i od osobina samog deteta (deca su u različitoj meri saradljiva, različito uče po modelu i reaguju na podsticaje). Dete vežba u toku trajanja tretmana, a po savetu i instrukcijama stručnjaka roditelj vežba sa detetom i u prirodnom okruženju. Neke od vežbi su npr. stereotipno ponavljanje iste rečenice u kojoj se menja samo po jedna reč („Danas idem u – park“/ „Danas idem u – vrtić“ / „Danas idem u – selo“), potom igra koja će biti praćena opisom radnje (igranje lekara, prodavnica i sl.), prenošenje poruke šapatom na uvo, zajedničko izgovaranje naziva poređanih predmeta (igračaka), kucanje sa brojanjem – kaže sagovornica eKlinike.

Takođe, ako je mucanje praćeno napetošću i nelagodom, pomažu i tehnike relaksacije i produbljenog disanja. U zavisnosti od procene lekara, može biti propisana i terapija medikamentima koji redukuju napetost i uznemirenost, što je ređi slučaj.

Pre preuzimanja teksta sa našeg sajta obavezno pročitajte USLOVE KORIŠĆENJA. Posebno obratite pažnju na član 6. i 8.2.