Naslovna / Ishrana

Nadimanje nije samo posledica lošeg varenja, već i alergije na neke namirnice

Priredio/la: Ma.R.|15:30 - 06. 07. 2024.

Kod najvećeg broja ljudi nadimanje prođe samo od sebe ako nema kombinovanih stanja, ali nekima predstavlja neprijatnu svakodnevicu

Nadimanje Ako prebrzo jedemo, višak vazduha ulazi u naš digestivni sistem Foto: Shutterstock

Za neprijatnost koju izaziva nadimanje uzroci su brojni, od prekomernog unošenja hrane i zadržavanja tečnosti u organizmu, do menstrualnih tegoba i ozbiljnijih zdravstvenih problema. Ono što svako od nas može da učini sa ciljem izbegavanja ove pojave jeste da eliminišemo namirnice koje mogu biti uzrok nadimanja, ali i da promenimo navike.

Najčešća zdravstvena stanja koja izazvaju nadimanje

Nadimanje jedan broj ljudi opravdava pojačanim gasovima. Međutim, često je uzrok neko karakteristično zdravstveno stanje ili poremećaj. Najčešći razlozi ako govorimo o medicinskim stanjima su sindrom iritabilnog creva, refluks kiseline (GERB) i hemoroidi. Obavezno porazgovarajte sa svojim lekarom ako često imate gasove.

Nadimanje može da prouzrokuje prekomerni unos soli

Našem telu je potrebna so, ali većina ljudi konzumira veže količine od onih koje su nam potrebne. Zbog toga se u našem telu može zadržati previše vode i izazvati ozbiljnije zdravstvene probleme poput visokog krvnog pritiska. Jedna od najvećih opasnosti je svakodnevno konzumiranje brze hrane, koja je prepuna i soli i loših masti.

Previše ugljenih hidrata i nadimanje

Ugljeni hidrati daju našem telu potrebnu snagu kroz pretvaranje u energiju. Međutim, previše ugljenih hidrata zadržava vodu u organizmu. Što brže ugljeni hidrati uđu u našu krv, verovatnije je da će doći do zadržavanja vode. Jednostavni ugljeni hidrati – beli hleb, slatkiši, peciva i bezalkoholna pića – ulaze u vašu krv skoro trenutno. Složeni ugljeni hidrati – integralne žitarice, voće i povrće – ne rade jer im je potrebno duže da se svare.

Osećaj sitosti i veličina želuca

Evo jednog lakog prirodnog načina za sprečavanje nadimanja. Naš stomak je veličine naše pesnice. Može da se rastegne, naravno, ali to može učiniti da se osećamo naduto, posebno ako jedemo dosta slane hrane i ugljenih hidrata. „Zlatan“ savet je da prestanemo da jedemo pre nego što osetimo sitost.

Gazirana pića

Kada ih popijemo, gas ispunjava naša creva i ceo digestivni sistem. Podrigivanje je jedna od brzih pojava, a kada gas dospe u creva, tu uglavnom ostaje. Uz to, većina gaziranih pića je puna šećera, zbog čega možemo da zadržimo vodu u telu i da osetimo nadutost.

Da li jedete prebrzo?

Što brže jedemo, gutamo više vazduha. Vazduh u digestivnom sistemu takođe izaziva nadimanje. Može da prođe i čitavih 20 minuta dok naš želudac ne signalizira našem mozgu da smo siti, tako da u tom periodu može nastupiti i nadutost, uz nelagodu i dilemu šta ju je izazvalo.

Hronični zatvor

Većina ljudi s vremena na vreme oseća i nadutost i ima problem sa probavom, bez obzira na to kako se hrani. Uzrok zatvora mogu biti neke namirnice, ali i nedovoljno unošenje tečnosti, nagle promene u ishrani ili stres. Ako ne postoji neko drugo stanje, zatvor obično prolazi sam od sebe, bez terapije.  Obratite se lekaru ako traje duže od nekoliko dana.

Mlečni proizvodi

Mleko i mlečni proizvodi čest su uzrok nadutosti, grčeva i bolova u stomaku ako telo ne može lako da svari mlečni šećer koji se zove laktoza. Obično ne dolazi do većih problema, ali je dobra ideja izbegavati mlečne proizvode. Intolerancija nije isto što alergija na mlečne proizvode, pa je važno napraviti razliku i propratiti reakcije kroz dnevnik ishrane.

Intolerancija na fruktozu

Ova vrsta šećera se teže razgrađuje u našem telu od drugih.  To može dovesti do gasova, nadimanja i bola. Nalazi se u mnogim namirnicama, a prirodno se nalazi u voću, posebno sušenom. Međutim, fruktoze ima i u medu, luku i belom luku.

Mesečni ciklus kod žena i PMS

Predmenstrualni sindrom (PMS) čini da se neke žene osećaju umorno, bolno i razdražljivo nedelju dana pre menstruacije. Takođe, u ovom periodu žene teže izbacuju vodu iz organizma, zbog čega se mogu osećati naduto. Uzrok je još uvek u potpunosti nejasan, ali su naučnici mišljenja da u ovom procesu hormoni igraju najveću ulogu. Redovno vežbanje, smanjen unos soli, šećera i jednostavnih ugljenih hidrata je nešto što može da bude od pomoći najvećem broju žena.

Celijakija

Kada naše telo reaguje na gluten, protein koji se nalazi u pšenici, ječmu, raži ali i mnogih rafinisanim namirnicama, moguće je da imamo celijakiju.  Mogući simptomi su dijareja, gubitak težine, bol u predelu stomaka i gasovi, zbog čega se osoba oseća naduto. Ne postoji lek, ali se stanje može kontrolisati i umanjiti simptomi ako izbegavate hranu koja sadrži gluten.

Pre preuzimanja teksta sa našeg sajta obavezno pročitajte USLOVE KORIŠĆENJA. Posebno obratite pažnju na član 6. i 8.2.
Bonus video:
TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Preporučujemo