Medicinski informativni portal
Naslovna / Psihologija

Odvojeno spavanje u braku može da sačuva zdravlje i učvrsti odnose

Piše: Marijana M.Rajić
19:00 - 14. 05. 2022.

Jedan od čestih razloga koji opredeljuju partnera da se izdvoji iz zajedničke spavaće sobe jeste hrkanje, koje se nalazi i na listi faktora koji uslovljavaju razvod braka

Spavati odvojeno u braku Spavati odvojeno u braku ne mora uvek da znači da nešto nije kako treba, već da se problemi racionalno sagledavaju, a odnosi i učvršćuju Foto: Shutterstock

Spavati odvojeno u braku, ili po svaku cenu sve raditi zajedno? Svi oblici partnerskih odnosa su evoluirali vremenom u različitim pravcima. Tako je danas, recimo, izaći samostalno u kafić, bez partnera, otići na letovanje ili konačno, spavati odvojeno, društveno više prihvaćeno nego ranije, kada je to važilo za potpuni tabu.

Krevet je najdublji deo intime, da li je racionalna odluka spavati odvojeno u braku?

Psiholozi su pokušali da na ovakve dileme daju neka racionalna objašnjenja. Naš dan, vreme, iskušenja, sva događanja, pojedinačna i zajednička, praktično se završavaju odlaskom na spavanje. Krevet je prozor u lavirinte naše najdublje ranjivosti, otvorenosti i gotovo potpune ogoljenosti. Ne samo to: dovoljno odmora i sna krucijalno je važno da očuvanje psihofizičkog zdravlja.

Logično je da, ako smo u partnerskoj zajednici, bili to brak ili veza, najviši stepen intimnosti, ljubavi i vezanosti osećamo i u krevetu. Ponekad su to jedini trenuci kada možemo da budemo potpuno sami sa partnerom. Tada delimo najskrivenije emocije, tajne, dileme, strahove, maštanja… Kada dođe trenutak za san i potpuni odmor celog tela, mnogi, međutim, nailaze na prepreke koje ne mogu lako da prevaziđu, a koje nemaju nikakve veze sa kvalitetom i stabilnošću odnosa.

Spavati odvojeno u braku – ponašanje koje nije lako prebaciti u uslove kliničkih ispitivanja

Najveći kamen spoticanja među naučnicima koji su se bavili proučavanjem uticaja zajedničkog i odvojenog spavanja u braku, jesu uslovi u kojima se studije odvijaju. Spavanje u stvarnom svetu i svakodnevnim uslovima je jedno. U laboratorijskim okruženjima – sasvim drugo. Parovi svih tipova: heteroseksualni, gej, mladi, stari, zdravi parovi ili oni koji se suočavaju sa bolešću, doživljavaju razne izazove kada je u pitanju iskustvo zajedničkog spavanja.

Neke statistike kažu da gotovo 60 odsto osoba koje sa partnerom spavaju zajedno osećaju nezadovoljstvo. To apsolutno ne mora da ima veze sa kvalitetom njihovog odnosa. Spavanje, samo po sebi, nosi niz kombinovanih pojedinačnih ponašanja. Ona mogu da nam prijaju, ali i da nas izuzetno uznemiravaju, pa i iscrpe.

Svi kažu da vole da spavaju sa supružnikom, ali…

Na pitanje da li više vole da spavaju sa svojim partnerom ili sami, izvesno je da će ogromna većina „iz topa“ odgovoriti da radije spava zajedno. Radi se o potpuno prirodnoj potrebi. Tako se takođe iskazuju ljubav, bliskost, vezanost. Međutim, šta kada je cena zdrav san koji je svima neophodan?

Evo jednostavnih primera: premoreni smo nakon napornog dana. Tek što nas je „uhvatio san“, partner počinje glasno da hrče. Hrkanje je inače jedan od najčešćih kamena spoticanja i nerazumevanja, pa i razvoda. Ili, imamo različit bioritam. Partner je završio sa obavezama kada smo mi već u „carstvu snova“. Pridružuje nam se bez želje da nas probudi, ali se to ipak desi. Još jedan primer je kada neki od partnera ima probleme sa spavanjem ili druge zdravstvene poteškoće, pod stresom je, pa ustaje više puta, pritom budeći supružnika. Rezultat je: neprospavana noć, poremećen san oba partnera, umor, nervoza, stres i stvaranje mogućih problema i tamo gde ih, zapravo, nema.

Zanemarite mišljenje okoline i gledajte svoj interes – ponekad je spavati odvojeno u braku spas

Ljudi se sa ovakvim nevoljama bore na različite načine. Neki, da ne bi bili izloženi podsmehu okoline ako se slučajno sazna da spavaju odvojeno, trpe. Reklo bi se da je, iako su svesni da im to pravi velike dodatne probleme po psihofizičko zdravlje, njih i najviše.

Partneri koji su dovoljno racionalni, uz savet stručnjaka ili bez njega, mogu da donesu različite odluke koje će im sačuvati zdrav i efektivan san. Možete, na primer, provesti neko vreme zajedno u krevetu radeći različite stvari pre nego što neko od vas zaspi, pa onda tiho napustiti sobu. Ako ste spavali razdvojeno, a znate da je partneru uskoro vreme buđenja, tiho se „ušunjajte“ u krevet i počastite ga poljupcima ili zagrljajima. Kafa i doručak u krevetu su uvek dobra ideja koja će buđenje učiniti još prijatnijim, i učvrstiti veze. Suštinski, ključ za zdrave odnose je znati kako pregovarati o razlikama i pronaći kompromise. Nevažno je da li se odnose na dan ili na noć.

Kada ne spavamo zajedno a za to ne postoje konkretni razlozi, vreme je za otvoreni razgovor

Ako, međutim, dođe do toga da partner ne pokazuje želju da spavamo zajedno ili čak i insistira na odvajanju, to bi mogao da bude jedan od bitnih razloga za zabrinutost. Kao i onda kada je barem naizgled sve kako treba (psiholozi kažu, a lična iskustva potvrđuju da nema savršenstva), najvažnije je otvoreno porazgovarati.

Problemi u vezama i brakovima su normalan i sastavni deo ne samo zajedničkog, već i života uopšte. Beg u drugu sobu ili ispod drugog jorgana ne da neće rešiti problem zajedničkog spavanja, već može da znači da u odnosu postoje daleko ozbiljniji problemi. Možda ćete, uz otvoreni razgovor i poverenje uspeti da ih prevaziđete samostalno. Ako ne uspete u tome, nemojte donositi odluke „preko kolena“ i obratite se porodičnom ili bračnom terapeutu.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend