Naslovna / Vesti

Ljuskavci ili pangolini mogu čoveku da prenesu korona virus, dokazala nova studija

Priredio/la: J. M.|11:00 - 09. 02. 2021.

Pokazali smo dve ključne stvari: prvo, da ovaj virus slepih miševa verovatno neće moći da zarazi pangoline i drugo, da bi virus pangolina mogao potencijalno da zarazi ljude, kažu naučnici

Oprezno sa ljuskarima, kažu naučnici Foto: Shutterstock

Još letos je potvrđeno da pangolini prokrijumčareni u Kini nose viruse koji su usko povezani sa onim koji je zahvatio čitav svet. Tada je rečeno da bi trebalo zabraniti prodaju krijumčarenih životinja na pijacama kako bi se u budućnosti smanjio rizik od epidemije. Pangolini, ili ljuskavci, su najzastupljeniji sisari na crnom tržištu, a koriste se kao hrana i u tradicionalnoj medicini. Prošlog leta, u novom istraživačkom radu koji je objavio časopis Nature, istraživači navode da kontakt sa ovim životinjama zahteva „oprez“, preneo je BBC. A sada je nova studija pokazala da ove životinje mogu na čoveka da prenesu korona virus, piše Scitechdaily.com.

Pangolin korona virus bi mogao da pređe na ljude

Naučnici sa britanskog Instituta Francis Crick otkrili su važne strukturne sličnosti između SARS-CoV-2 i pangolin (ljuskavac) korona virusa, što sugeriše da bi pangolin korona virus mogao da zarazi ljude.
Iako se smatra da je SARS-CoV-2 evoluirao od korona virusa slepih miševa, njegov tačan evolutivni put je i dalje misterija. Otkrivanje njegove istorije je izazovno, jer verovatno postoji mnogo neotkrivenih korona virusa slepih miševa, a zbog razlika između korona virusa slepih miševa i SARS-CoV-2, smatra se da je virus možda prešao na ljude preko najmanje jedne druge vrste.

U svojoj studiji, objavljenoj u časopisu „Nature Communications“, naučnici su upoređivali strukture proteina pronađenih na SARS-CoV-2, najsličnijem trenutno identifikovanom korona virusu slepih miševa RaTG13 i korona virusu izolovanom iz malajskih pangolina koji su vlasti zaplenile nakon šverca u Kinu. Otkrili su da se virus pangolina mogao vezati za receptore i pangolina i ljudi. Ovo se razlikuje od korona virusa slepih miševa, koji se nije mogao efikasno povezati sa ljudskim ili pangolinovim receptorima.

Antoni Vrobel, jedan od autora i saradnik na postdoktorskom treningu u Laboratoriji za strukturnu biologiju procesa bolesti na britanskom Institutu Francis Crick, kaže:

− Testiranjem da li se protein određenog virusa može povezati sa ćelijskim receptorima različitih vrsta, mi smo u stanju da vidimo da li bi, u teoriji, virus mogao da zarazi ovu vrstu. Pokazali smo dve ključne stvari. Prvo, da ovaj virus slepih miševa verovatno neće moći da zarazi pangoline. I drugo, da bi virus pangolina mogao potencijalno da zarazi ljude.

Kako je teklo istraživanje

Tim je koristio krio-elektronsku mikroskopiju da bi na detaljan način otkrio strukturu proteina korona virusa pangolina, koji je odgovoran za vezivanje i zarazu ćelija. Iako je utvrđeno da su neki delovi virusa pangolina neverovatno slični SARS-CoV-2, druga područja su se razlikovala.
U smislu razumevanja evolucionog puta SARS-CoV-2, ovaj rad ne potvrđuje da li je ovaj virus pangolina definitivno deo lanca evolucije za SARS-CoV-2, ali nalazi podržavaju različite moguće scenarije kako je korona virus sa slepih miševa „skočio“ na ljude. Jedna od potencijalnih ruta je da SARS-CoV-2 potiče iz drugog, trenutno nepoznatog korona virusa slepih miševa koji bi mogao da zarazi pangoline, a iz ove vrste se potom preselio na ljude. Ili alternativno, RaTG13 ili sličan korona virus slepih miševa mogao se spojiti sa drugim korona virusom u drugoj srednjoj vrsti, osim pangolina.

Donald Benton, ko-glavni autor i saradnik na postdoktorskom treningu u Laboratoriji za strukturnu biologiju procesa bolesti na Instituta Francis Crick, kaže:
− Još uvek nemamo dokaze koji bi potvrdili evolutivni put SARS-CoV-2 ili da bismo definitivno dokazali da je ovo virus je prošao kroz pangoline do ljudi. Međutim, pokazali smo da bi virus pangolina mogao potencijalno da skoči na ljude, pa pozivamo na oprez u bilo kakvom kontaktu sa ovom vrstom i kraj ilegalnog šverca i trgovine pangolinima kako bismo se zaštitili od ovog rizika.

Steve Gamblin, vođa grupe u Laboratoriji za strukturnu biologiju procesa bolesti Instituta Francis Crick, kaže:
Još mnogo toga treba otkriti o evoluciji SARS-CoV-2, ali što više znamo o njegovoj istoriji i kroz koje vrste je prošao, što više razumemo kako to funkcioniše i kako može nastaviti da se razvija.

Ovaj rad se nadovezuje na prethodne studije Krikovog tima, uključujući istraživanje objavljeno u julu 2020. godine, koje je otkrilo da se koronavirus slepih miševa RaTG13 nije mogao efikasno vezati za ljudske receptore.
Tim nastavlja da istražuje vrhove SARS-CoV-2 i srodnih koronavirusa, uključujući druge viruse slepih miševa, kako bi bolje razumeo mehanizme infekcije i evolucije.

Inače, brojne organizacije za zaštitu životne sredine pozdravile su odluku Kine da ukloni pangoline sa zvaničnog spiska životinja koje se koriste u tradicionalnoj medicini za lečenje ljudi. Kineska vlada je letod zaštićeni status ovih životinja podigla na najviši nivo jer su pangolini došli na korak do istrebljenja, pošto ih ljudi nelegalno love i jedu njihovo meso.