Medicinski informativni portal
Naslovna / Zdravlje

Napregnuti mišić lista mogao bi da ošteti obližnje krvne sudove

Priredio/la: S. M.
14:00 - 29. 12. 2021.

Većini osoba sa napregnutim mišićem lista neće biti potrebna operacija. Odmaranje povređene noge i držanje podignute može pomoći da se ubrza proces oporavka

napregnuti mišić lista Napregnuti mišić lista leči se terapijom, vežbama ili operacijom Foto: Shutterstock

Napregnuti mišić lista je uobičajena povreda koja se relativno često dešava. U većini slučajeva, napregnuti mišić potkolenice može se lečiti mirovanjem, hladnim i toplim oblozima, kompresijom i elevacijom. Ukoliko je povreda teška ili bol ne prolazi tokom vremena, najbolje je obratiti se lekaru radi dijagnoze i lečenja.

Napregnuti mišić lista utiče na tetive

Povučen ili napregnuti mišić lista utiče na mišiće i tetive u zadnjem delu potkolenice.  Osoba može osetiti bol u:

Naprezanje se odnosi na povređeni mišić ili tetivu. Tetive su trake tkiva koje povezuju mišiće sa kostima, a naprezanje nastaje kada se vlakna mišića ili tetiva delimično ili potpuno pokidaju.

Simptomi napregnutog mišića

Simptomi napregnutog mišića variraju u zavisnosti od težine povrede. Blago naprezanje mišića može izazvati bol koji je sličan bolu nakon treninga. Ozbiljno naprezanje može izazvati intenzivan, čak i iscrpljujući bol, koji može otežati ili onemogućiti hodanje dok mišić ne zaraste. Ostali simptomi zategnutog mišića su sledeći:

  • otok i crvenilo
  • otežano kretanje noge i smanjena pokretljivost
  • slabost mišića
  • bol, posebno pri pomeranju mišića.

Koji su tretmani za napregnuti mišić lista

Generalno, neko sa povučenim ili napregnutim mišićem lista treba da se odmara da bi sprečio dalje oštećenje mišića. Lekar može preporučiti dodatne tretmane i lekove u zavisnosti od težine povrede. Sledeći tretmani mogu pružiti olakšanje simptoma za osobe sa blagim uganućem:

Terapija ledom i toplotom – Tokom prva dva dana treba stavljati hladnu oblogu u trajanju od 20 minuta, osam puta dnevno. To može pomoći u smanjenju upale i ublažavanju bolova u mišićima. Nakon ovog vremena, vruće obloge mogu pomoći u ublažavanju bolova i ukočenosti mišića.

Obloge i zavoji – Umotavanje u elastični zavoj ili kompresionu čarapu može pomoći u sprečavanju otoka i upale.

Odmaranje povređene noge – Osobe sa povređenom nogom  mogu da je naslone na jastuk ili smotano ćebe ili peškir. Ovo će pomoći u smanjenju otoka.

Sredstva za ublažavanje bolova bez recepta (OTC) – Povređeni mogu uzimati lekove protiv bolova, kao što je ibuprofen, da bi ublažili bol i umanjili upalu.

Oporavak mišića za nekoliko nedelja ili meseci

U zavisnosti od težine povrede, napregnutom mišiću može biti potrebno nekoliko nedelja ili meseci da se izleči. Ukoliko povreda to zahteva, lekar može propisati operaciju za lečenje jako napregnutog ili pocepanog mišića lista.

Povrede mišića nogu mogu dovesti do ugruška

Povrede mišića mogu oštetiti obližnje krvne sudove, što može izazvati krvarenje ispod kože. Krvne ćelije koje se skupljaju u mišićnom tkivu mogu formirati hematom ili krvni ugrušak. U toku lečenja  može se koristiti minimalno invazivna procedura koja se zove aspiracija za lečenje hematoma.

Nežna istezanja i fizikalna terapija

Neke aktivnosti, kao što su produženo hodanje, trčanje ili igranje timskih sportova, mogu dodatno oštetiti napregnuti mišić lista. Osobe sa povređenim mišićem trebalo bi da se odmaraju i da izbegavaju naporne aktivnosti. Međutim, moguće je koristiti nežna istezanja i fizikalnu terapiju kako bi se održala pokretljivost i stabilizovali zglobovi kolena i skočnog zgloba.

Istezanje stojećeg zida

Stanite ispred zida i stavite obe ruke čvrsto na zid u nivou ramena. Zakoračite zdravom nogom prema zidu dok povređenu nogu držite u ravnom položaju. Savijte prednje koleno tako da se kukovi i grudi pomeraju prema zidu. Nežno produbite krivinu da biste proizveli lagano istezanje zadnje noge. Zadržite ovu poziciju 15 do 30 sekundi i potom se opustite.

Istezanje podizanjem prstiju u stojećem položaju

Pronađite zid, radnu ploču ili stolicu za koju ćete se držati zbog ravnoteže. Postavite knjigu ili predmet slične veličine na pod. Stavite loptice stopala na vrh knjige i držite pete na podu. Pažljivo se nagnite napred dok držite kolena ispravljena. Za dublje rastezanje, pokušajte da koristite deblju knjigu.

Podizanje pete stojeći

Stanite okrenuti prema zidu, radnoj površini ili stolici. Podignite telo na loptice stopala. Zadržite ovu poziciju 3 do 5 sekundi, a zatim spustite pete na tlo. Za dodatno istezanje, pokušajte da podignete petu dok stojite na bloku ili teškoj knjizi.

Fleksija stopala

Sedite na pod sa obe noge ispravljene ispred tela. Ispružite ruku i omotajte otpornu trak ili drugu umotanu tkaninu oko stopala. Držeći noge ispravljene, nežno savijte stopalo unazad dok držite petu na podu. Pokušajte da povučete nožne prste prema telu da biste produbili istezanje. Zadržite istezanje 3 do 5 sekundi.

Napregnuti mišić i uzroci

Nekoliko događaja može uzrokovati napregnutost mišića. To se može desiti u sledećim slučajevima:

  • nezagrevanje pre vežbanja
  • učestvovanje u napornim sportskim aktivnostima
  • preveliko opterećenje mišića potkolenice
  • nenošenje odgovarajuće obuće tokom trčanja
  • oporavljanje od nedavne povrede.

Dijagnoza napregnutog mišića

Tokom pregleda lekar će proveriti da li postoji otok, modrica ili crvenilo. Lekar takođe može da zatraži od pacijenta da opiše sve nedavne promene u svojoj rutini fizičke aktivnosti. Povrede mišića spadaju u tri široke kategorije, ili stepena, na osnovu težine simptoma i stepena oštećenja mišića.

Stepen 1 ​​(blag): Povrede stepena 1 uzrokuju minimalno oštećenje mišića, iako može postojati oštar bol u vreme povrede. Ova vrsta povrede nosi nizak rizik od dugotrajnih komplikacija.

Stepen 2 (umeren): Povrede stepena 2 izazivaju umereno oštećenje mišića, a osobe sa ovom kategorijom povreda mišića mogu imati poteškoća pri hodanju. Često će doživeti oštar bol koji se pogoršava pri savijanju stopala.

Stepen 3 (teška): Povreda stepena 3 je potpuno kidanje mišića i može izazvati značajne modrice i otok na listovima.

Oporavak od povrede mišića lista

Većini osoba sa napregnutim mišićem lista neće biti potrebna operacija. Odmaranje povređene noge i držanje podignute može pomoći da se ubrza proces oporavka. Ljudi bi trebalo da sačekaju dok im mišić lista ne zaraste pre nego što nastave sa redovnim fizičkim aktivnostima. Korišćenje mišića pre nego što zaceli može produžiti proces oporavka od početne povrede. U nekim slučajevima može čak izazvati i drugu povredu.

Koliko dugo se napregnuti mišić lista leči

Vreme oporavka može da varira u zavisnosti od:

  • stepena ili težine povrede
  • koliko dobro osoba može da odmori mišiće
  • pridržavanje osobe planu lečenja.

Prosečno trajanje pauze od sportskih aktivnosti nakon naprezanja mišića je oko 13 dana, sa potpunim oporavkom u roku od 28 dana.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend