Deca

Deca kojoj očevi redovno čitaju postižu bolji uspeh u školi, tvrde istraživači

Priredio/la: I. V.

Čitanje, igranje, pričanje priča, pevanje... su aktivnosti kojima očevi treba da se bave sa decom do polaska u školu kako bi klinci kasnije bili što bolji đaci, pokazalo novo istraživanje

University of Leeds vodio je istraživanje o uticaju angažovanosti očeva u odrastanju dece i došao do rezultata da mališani postižu bolji uspeh u školi ako očevi redovno rade sa njima. Naime, studija je pokazala da očevi mogu svojoj deci da obezbedi prednost u obrazovanju u osnovnoj školi čitajući, crtajući i igrajući se sa njima.

Bolji uspeh u školi zavisi od vremena i aktivnosti provedenog sa ocem

Istraživanje naučnika sa University of Leeds pokazalo je da deca napreduju u osnovnoj školi ako njihovi očevi redovno provode vreme sa njima u interaktivnim aktivnostima kao što su čitanje, igranje, pričanje priča, crtanje i pevanje. Analizirajući rezultate testova u osnovnim školama za petogodišnjake i sedmogodišnjake, istraživači su koristili reprezentativni uzorak od skoro 5.000 domaćinstava u kojima žive majke, očevi i deca rođena od 2000. godine u Velikoj Beitaniji.

Prema istraživanju, očevi koji su redovno crtali, igrali se i čitali sa svojim trogodišnjacima pomogli su deci da bolje uče u školi do pete godine. Očevi, koji su bili uključeni u trenutku kada je dete imalo 5 godina takođe su pomogli da se poboljšaju rezultati u procenama ključnih faza sedmogodišnjaka.

Majke imaju više uticaja na emocionalno i socijalno ponašanje dece

– Majke i dalje imaju i obično preuzimaju primarnu ulogu negovatelja i stoga i najviše brinu o deci, ali, ako se i očevi aktivno angažuju u brizi, značajno se povećava verovatnoću da deca dobiju bolje ocene u osnovnoj školi. Zbog toga je podsticanje i podrška očevima da dele brigu o deci sa majkom, od najranije faze u životu deteta, veoma važno – ističe dr Helen Norman, naučni saradnik na Leeds University Business School, koja je vodila istraživanje.

Učešće očeva pozitivno je uticalo na školski uspeh njihove dece bez obzira na pol, etničku pripadnost, starost u školskoj godini i prihode domaćinstva, navodi se u izveštaju. Bilo je različitih efekata kada su mame i tate učestvovali u istim aktivnostima. Podaci su pokazali da su mame imale više uticaja na emocionalno i socijalno ponašanje male dece nego na obrazovna postignuća. Istraživači preporučuju da tate svake nedelje izdvoje što više vremena za interaktivne aktivnosti sa decom. Za zaposlene tate, na primer, čak i samo 10 minuta dnevno može da ima obrazovne koristi.

Način na koje vrtići i škole uključuju roditelje ključan za bolji uspeh u školi

Ova studija pokazuje da čak i male promene u onome što rade očevi, kao i u načinu na koji škole i vrtići sarađuju sa roditeljima, mogu da imaju trajan uticaj na učenje dece. Takođe, istraživači ističu da je ključno da očevi budu angažovani u radu sa decom od malioh nogu.

Dr Jeremy Davies, šef odeljenja za uticaj i komunikacije na Institutu za očinstvo (Fatherhood Institute) i jedan od učesnika istraživanja navodi da je analiza pokazala da očevi imaju važan, direktan uticaj na učenje svoje dece.

– Trebalo bi da to prepoznamo i aktivno pronalazimo načine da se podrži strategija da tate  odigraju svoju ulogu, a ne samo majke – smatra dr Davies podsećajući da studija pokazuje da čak i male promene u onome što rade očevi, i u načinu na koji škole i vrtići rade sa roditeljima, mogu da imaju trajan uticaj na učenje dece.