Medicinski informativni portal
Naslovna / Fitness

Vežbe koje pomažu kod bola u kolenu

Piše: Vesna Stanimirović
9:00 - 09. 07. 2022.

– Bol u kolenu može imati više uzroka. Strukture zgloba mogu biti povređene, degenerativno izmenjene, zapljenski proces može biti reumatski ili izazvan nekim drugim spoljašnjim činiocem a ne treba zaboraviti da i maligne promene takođe, mogu biti uzrok bola – kaže Branko Vorkapić, strukovni specijalista fizioterapeut

Vežbe kod bola u kolenu Branko Vorkapić: Prvi rezultati, poput oslobađanja od bola u kolenu i postizanja stabilnosti mogu se očekivati već posle dve nedelje redovnog vežbanja Foto: Shutterstock, privatna arhiva

Vežbe kod bola u kolenu su neizostavan deo svakog procesa rehabilitacije. Koleno je najveći zglob ljudskog tela, po nekim autorima predstavlja čak i ključnu pregibnu tačku donjeg kinetičkog lanca i učestvuje u svim vrstama kretanja. Pored toga koleno je i zglob na čijem se donjem okrajku i čašici spajaju sve linije sila koje su proizvod telesne mase i kontakta sa podlogom tokom hoda, trčanja, doskoka i slično.

– Ovakva važna funkcija praćena je kompleksnom unutarzglobnom i vanzglobnom strukturom kao i mrežom neromotornih receptora. Iako funkcija kolena i celog donjeg kinetičkog lanca podrazumeva koordinaciju velikog broja mišića, mišić koji najviše utiče na sam zglob kolena je četvoroglavi butni mišić, popularno kvadriceps – kaže za portal eKlinika Branko Vorkapić, strukovni specijalista fizioterapeut.

Važnost vežbi kod otklanjanja bola u kolenu

Naš sagovorik naglašava da su dobra dijagnostika i odgovarajući klinički pregled neophodni da bi se utvrdilo da li su vežbe indikovane za stanje u kom se osoba nalazi.

– Ipak postoje stanja u kojima pravilno izvedene i pravilno dozirane vežbe skoro uvek mogu da pomognu. To su obično hronična degenerativna stanja kao što je gonartroza ili hronična faza posle neke povrede struktura kolena – ističe Branko Vorkapić.

2 vežbe koje donose olakšanje kod bola u kolenu

Preporučene vežbe usmerene su upravo na uspostavljanje dobre motorne kontrole velikog četvoglavog mišića nadkolenice. Važno je biti uporan, odmeren i strpljiv i do poboljašnja će sigurno doći.

Vežba 1.

Početni položaj je poželjno da bude polusedeći sa opruženim nogama, kao na sledećoj fotografiji – objašnjava, na početku Branko Vorkapić.

vežbe koleno

Početni položaj – model Jovana Milanko u Pro Fizio ambulanti Foto: Nikola Anđić/telegraf.rs

– Aktivacija se sprovodi u smislu snažne statičke kontrakcije oba nadkolena mišića koja treba da traje 3 do 5 sekundi, tom prilikom stopala i prste treba povući prema sebi a kolenima što više pritisnuti podlogu.

vežbe koleno

Prvi deo prve vežbe – model Jovana Milanko u Pro Fizio ambulanti Foto: Nikola Anđić/telegraf.rs

vežbe koleno

Drugi deo prve vežbe – model Jovana Milanko u Pro Fizio ambulanti Foto: Nikola Anđić/telegraf.rs

– Prilikom pravilnog izvođenja vežbe kolena će ostati u kontaktu sa podlogom a pete će se odići od podloge. Može se dogoditi da bolnim ili povređenim kolenom nećete uspeti da ostvarite jednak obim pokreta ali treba težiti ka tome. Takođe, vrlo značajno je i poštovati granicu bolnosti i disati bez zadržavanja daha – isitiče sagovornik eKlinika portala.

Statičke kontrakcije mogu izazvati povišenje krvnog pritiska pa isti treba kontrolisati i redovno uzimati terapiju ukoliko je propisana.

Vežba 2.

U ovoj vežbi je takođe potrebno zauzeti početni položaj, polusedeći sa ispruženim nogama.

vežbe koleno

Početni položaj – model Jovana Milanko u Pro Fizio ambulanti Foto: Nikola Anđić/telegraf.rs

– Aktivacija se izvodi tako što se jedna noga prvo zarotira upolje za 30 stepeni, potpuno opruži a stopalo i prsti se povuku ka sebi, kao na sledećoj fotografiji:

vežbe koleno

Prvi deo druge vežbe – model Jovana Milanko u Pro Fizio ambulanti Foto: Nikola Anđić/telegraf.rs

– Zatim se tako opružena noga podigne iz kuka do ugla od 30 stepeni i u tom položaju zadrži oko 5 sekundi – objašnjava drugi deo ove vežbe Branko Vorkapić.

vežbe koleno

Drugi deo druge vežbe – model Jovana Milanko u Pro Fizio ambulanti Foto: Nikola Anđić/telegraf.rs

Vežbu izvoditi naizmenično, prvo levom pa desnom nogom.

Opšti savet za izvođenje vežbi

Sve vežbe treba izvoditi do dva puta dnevno najbolje ujutro i uveče u jednoj seriji od po deset ponavljanja, savet je našeg sagovornika.

– Kada ojačate i osetite da možete, povećajte broj serija. Prve rezultate u smislu olakšanja tegoba i osećaja „sigurnosti“ u kolenu pri izvođenju svakodnevnih aktivnosti možete očekivati već posle dve nedelje redovnog vežbanja – kaže Branko Vorkapić.

TEME:
Nadica
16:16, 09. 07. 2022. Odgovori

Hvala na preporucenim vežbama,divni ste!!!

Da ka
17:32, 10. 07. 2022. Odgovori

Postoji li neki nacin da se obnovi istrosena hrskavica?

Дејан
23:31, 11. 07. 2022. Odgovori

Да ли ове вежбе помажу код АЛС.

Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend