Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Ne gledate film bez njih? A da li su kokice zdrave, otkriće vam nutricionisti

Priredio/la: I. V.
18:00 - 04. 12. 2020.

Kada krenete u bioskop ili sednete ispred TV-a sigurno ne razmišljate koliku porciju kokica bi smeli da pojedete. A trebalo bi, jer ako preterate – bolje da ste pojeli to što ste hteli da zamenite kokicama

da li su kokice zdrave Da li su kokice zdrave zavisi od mnogo faktora… Foto: Shutterstock

Nekad su se smatrale nezaobilaznom zanimacijom i poslasticom u bioskopu, a danas su se kokice svrstale u vrh liste „malih zalogaja“ koji ponekad zamene i kompletan obrok. A ako se pitate da li su kokice zapravo zdrave, odgovor glasi – to zavisi od ulja koje se koristi za dodavanje začina, dodatih začina i eventualno samog zrna kukuruza.

Celo zrno kukuruza je zdravo

S obzirom na to da se kokice prave od kukuruza, a on je celo zrno, nutricionisti odmah taj detalj ističu kao prednost jer – cela zrna žitarica su važan izvor ključnih vitamina, minerala, vlakana i antioksidanata koji se koriste u borbi protiv raznih bolesti. Takođe, cela zrna su mnogo zdravija za razliku od rafiniranih, kojima su oduzeta vlakna i hranljive materije.

Istraživanja sugerišu da je unos integralnih žitarica povezan sa dužinom života (produžavaju ga), manjom pojavom upala, manjim rizikom od srčanih bolesti, moždanog udara, raka, dijabetesa i gojaznosti. Tri dnevne porcije integralnih žitarica čak su povezane sa nižim indeksom telesne mase (BMI) i nakupljanja manje masti na stomaku.

Pazite od kakvog kukuruza se prave

Ali, jedna stvar o kojoj treba voditi računa jeste da li su kokice nastale iz genetski modifikovane kulture. Neki naučnici i zdravstveni radnici zabrinuti su zbog potencijalnih rizika od konzumiranja GMO hrane, koja još uvek nisu dobro proučena. Ukoliko biste da izbegnete GMO hranu, potražite kukuruz ili kokice koje su sertifikovane kao organski proizvodi.

Nisu sva ulja ista

Kada birate marku, brend industrijski pakovanih kokica, pogledajte koja vrsta ulja je navedena u sastojcima. Najbolja ulja su zdrava za srce, posebno ulje avokada i ekstra devičansko maslinovo ulje. Ulja sa višim sadržajem omega-6 masnih kiselina kao što su kukuruzno ulje, sojino ulje, suncokretovo ulje, ulje šafranike i ulje semena pamuka – imaju tendenciju da budu proupalna.  Jedna od pogodnosti pravljenja kokica kod kuće je ta što možete da  koristiti ulje po svom izboru, a najbilje za zdravlje.

Začini – od prirodnih do najslađih

Na kraju, uvek u obzir uzmite sve aditive u vašoj omiljenoj grickalici. U industrijski proizvedenim kokicama, začini mogu da budu sasvim jednostavni, poput morske soli, crnog bibera, origana… Ili, dodati sastojci mogu uključivati one standarne mlečne, kao što su puter i sir, a koji ne spadaju u organske sastojke. Neke kokice, one namenjene sladokuscima, začinjene su šećerom ili drugim zaslađivačima, čokoladom, karamelom… i samim tim, bez obzira koliko su ukusne – i najnezdravije.

Ako sami pravite kokice, možete da budete baš kreativni sa zdravim dodacima. Koristite suvo voće, orašaste plodove ili semenke bez konzervansa, prirodne začine, kurkumu, cimet, kakao u prahu… Domaća verzija kokica uveka vam ostavlja mogućnost da kontrolišete koliko soli dodajete.

Previše kokica izaziva stomačne probleme

Kokice mogu da posluže kao zdrav međuobrok, ali njihov nutritivni kvalitet znatno se razlikuje. Uvek birajte ili sami pravite kokice od organski uzgajanog kukuruza, začinjene ekstra devičanskim maslinovim ili avokadovim uljem i  morskom ili ružičastom himalajskom solju. Ne treba ih jesti svakodnevno, kažu nutricionisti, a posebno je važna veličina porcije, bez obzira na to što ima i onih koji bi mogli da pojedu „kamion“ kokica. Veličina porcije kokica je obično 3 do 3 1/2 šolje. Ako uz film pojedete mnog više od ove preporučene porcije, nutricionisti upozoravaju da bi to moglo da bude isto kao da ste pojeli 5 kriški hleba. Pored toga, dodatni natrijum može da prouzrokuje zadržavanje tečnosti u organizmu koja izaziva nadimanje.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend