Učenje novog jezika u odraslom dobu na fascinantan način utiče na mozak, otkrili su naučnici sa Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences u Lajpcigu. Istraživači su organizovali veliki intenzivan program učenja nemačkog za izbeglice iz Sirije proučavajući njihov mozak uz korišćenje napredne magnetne rezonance (MRI), otkrivajući dinamičke modulacije u spajanju ključnih jezičkih regiona koji su im omogućili da komuniciraju i razmišljaju na novom jeziku.
Učenje novog jezika praćeno je među Sirijcima koji su učili nemački
Tokom šestomesečnog perioda, istraživački tim pomno je upoređivao skeniranje mozga 59 osoba kojima je maternji jezik bio arapski, a koji su se bavili intenzivnim učenjem nemačkog. Snimanjem MRI slika visoke rezolucije na početku, na sredini i na kraju perioda učenja, istraživači su dešifrovali promene u povezanosti između oblasti mozga koristeći tehniku koja se zove traktografija, a koja omogućava rekonstrukciju neuronskih puteva.
Slike magnetne rezonance pokazale su jačanje veza bele materije unutar jezičke mreže, kao i uključivanje dodatnih regiona u desnoj hemisferi tokom učenja drugog jezika.
– Povezanost između jezičkih oblasti u obe hemisfere povećavala se sa napretkom učenja. Učenje novih reči ojačalo je leksičke i fonološke podmreže u obe hemisfere mozga, posebno u drugoj polovini perioda učenja, u fazi konsolidacije – objasnio je Xuehu Wei, autorka studije objavljene u Proceedings of the National Academy of Sciences.
Kako se oslobađa prostor u desnoj strani mozga za integraciju novog jezika
Intrigantno, studija je takođe otkrila manju povezanost između dve hemisfere, što ukazuje na ključnu ulogu corpus callosum – strukture nalik mostu koja spaja levu i desnu stranu mozga. To smanjenje pokazuje da je manja kontrola leve hemisfere, u kojoj dominira jezik, nad desnom hemisferom tokom usvajanja drugog jezika, oslobađala na neki način prostor u desnoj strani mozga za integraciju novog jezika.
– Ustanovljeno je da su dinamičke promene u povezivanju mozga u direktnoj korelaciji sa povećanjem performansi na jezičkom testu Goethe-Institute. Uopšteno govoreći, ova studija baca svetlo na to kako se mozak odraslih prilagođava novim kognitivnim zahtevima modulacijom strukturnog povezivanja unutar i preko hemisfera – istakao je Alfred Anwander, jedan od autora studije.
Učenje novog jezika dokazalo promene unutar mozga
Kao jedan od prvih velikih i dobro kontrolisanih projekata koji dokumentuju promene u povezivanju mozga tokom učenja drugog jezika, ovo istraživanje može da otvori put za dublje razumevanje načina na koji se prvi i drugi jezik uče i obrađuju. Istraživači navode da osim usvajanja jezika, studija otvara nove puteve za razumevanje funkcije mozga i efekata strukturne plastičnosti zavisne od iskustva.