Smatra se da najveću ulogu u pritisku koji mlade osobe osećaju kako bi izgledali bolje i lepše, igraju društvene mreže. Poređenjem sebe sa ulepšanim slikama drugih, koje su provučene kroz bezbroj različitih filtera i često snimljene od strane profesionalnih fotografa, mlade osobe bivaju frustrirane svojim izgledom. Dok se u većini istraživanja ispituje uticaj na devojke, malo istraživanja se odnosi na uticaj na muškarce. Tu dolazimo do mišićne dismorfije, koja predstavlja psihološki poremećaj koji karakteriše preokupiranost time da nismo dovoljno mišićavi i mršavi (nizak procenat telesnih masti).
Anksioznost i depresija kao pratilac bigoreksije
Osobe koje pate od mišićne dismorfije sebe doživljavaju kao slabe i male iako izgledaju normalno ili su čak i mišićave. Zbog toga sebe podvrgavaju intenzivnim i čestim treninzima snage, rigidnim režimima ishrane koji se karakterišu visokim unosom proteina i raznih suplemenata, a vrlo često i korišćenjem anaboličkih steroida. Učestala je pojava anksioznosti i depresije, a poremećaj se najčešće javlja kod tinejdžera i mladih muškaraca. Želja za mišićavim izgledom kod njih je tako jaka, da zbog takvih treninga i načina ishrane, neki istraživači definišu ovu vrstu mišićne dismorfije kao bigoreksiju.
Preokupiranost izgledom i provera u ogledalu
Koliko je bigoreksija česta i ko je u najvećem riziku? Sprovedeno je istraživanje u kome je učestvovalo 149 dečaka prosečne starosti 15 godina i prosečnog BMI (body mass indeks) 23,26 u cilju da se ispita njihovo nezadovoljstvo izgledom. Pokazalo se da čak trećina dečaka nezadovoljno svojim izgledom, a da je to posebno izraženo kod onih koji se bave nekim sportom. Oni posebno ističu želju za povećanjem mišićne mase i definisanosti mišića u predelu grudi, ramena, ruku i stomaka. Preokupiranost izgledom dovodi do toga da oni stalno proveravaju svoj izgled u ogledalu, a frustriranost se povećava poređenjem svog izgleda i izgleda mišićavih osoba na društvenim mrežama.
Duštvene mreže i njihov negativni uticaj
Povezanost zadovoljstva fizičkim izgledom i društvenih mreža je uglavnom istraživan kod žena, ali je ova povezanost jaka i kod muškaraca posebno u mlađem dobu. Istraživanje je sprovedeno analizom preko 1.000 instagram postova koje su postavili muškarci, a koji su prikazivali njihova tela. Posmatrajući broj „lajkova“ i komentara, pokazalo se da oni postovi, koji su sadržali sliku mišićavih muškaraca sa niskim procentom telesnih masti, su imali značajno veći broj „lajkova“, komentara i „šerova“ (podela posta na instagramu). Čak i površan pregled instagrama ili drugih društvenih mreža, kao što je tik-tok, jasno pokazuje dominantnu ulogu ovakvih objava, kada su i muškarci u pitanju.
Kakve posledice ovaj trend ima na tinejdžere i mlade muškarce i šta sve rade da bi postigli takav „mačo” izgled, pročitajte u nastavku teksta na Vitality.rs.