Vlasnik psa i vlasnik mačke, prema psihologiji, ličnosti su koje se dosta razlikuju. Proučavajući zašto ljudi prave određeni izbor i biraju psa ili mačku, naučnici podsećaju da psi i mačke imaju različite istorije pripitomljavanja, različite potrebe, različite vezanosti za svoje vlasnike i različita prirodna ponašanja, koja su manje-više kompatibilna sa ljudskim potrebama i ponašanjima. I, baš kao i ljudi, i psi i mačke se razlikuju jedni od drugih.
Mikel Delgado, postdoktorand, istraživač i primenjeni biheviorista životinja na UC Davis veterinary school naglašava da izbor psa ili mačke za kućnog ljubimca može dosta da otkrije o nečijoj ličnosti. Delgado je 2014. godine napisala studiju, koja se bavila fenomenom nazvanim Velikih 5 (Big 5). Uz pomoć Velikih 5 vršena su merenja ličnosti koje su se izjasnile da preferiraju jednu ili drugu vrstu životinja, kao i onih koji su rekli da nemaju preferencija ili ne vole ni mačke ni pse.
Velikih 5 su široko korišćeni pokazatelji ličnosti, koji se često označava akronimom OCEAN, a označava – otvorenost, savesnost, ekstrovertnost, prijatnost i neurotičnost/neuroticizam. Ova poslednja, neuroticizam, je u ovom kontekstu definisana kao osetljivost ili nervoza. Navedene osobine, kako je definisano u naučnoj literaturi, mogu široko da se primenjuju u različitim kulturama i formiraju koristan način za razumevanje ličnosti.
Delgado je otkrila da su ispitanici, koji su izjavili da više vole mačke od pasa otvorenije i nervoznije osobe, dok su ljudi koji se identifikuju sa psima ekstrovertni, komunikativni, društveni i prijatni. I studije rađene pre ove, kojom se bavila Mikel Delgado, takođe su otkrile da su oni koji imaju pse dominantniji u društvenim interakcijama i narcisoidniji, kao i da su vlasnici mačaka u većini slučajeva žene.
Ovom temom bavio se i tim istraživača, na čelu sa psihologom Semom Goslingom sa University of Texas u Ostinu. Oko 4.500 učesnika odgovaralo je na pitanja koja su merila njihove sklonosti ličnosti u pet oblasti, odnosno uz pomoć Velikih 5 obrasca, s obzirom na to da je u prethodnim istraživanjima pokazano da ovih pet dimenzija obuhvata većinu osobina ličnosti. I ovaj tim je došao do istih zaključaka – da su vlasnici pasa ili ljudi koji ih vole iako ih ne poseduju skloniji da budu društveniji i otvoreniji, dok su „ljudi mačke“ obično nervozniji, ali otvoreni, što u ovom kontekstu znači kreativni, filozofski ili netradicionalno nastrojeni.
Ljudi koji preferiraju pse pokazali su bolje rezultate kada je u pitanju ekstraverzija (brzo i lako prilagođavanje novom), prijaznost i savesnost, a niže na polju neuroticizma i otvorenosti od ljudi koji vole mačke, bez obzira na pol ispitanika. Psiholog Gosling ističe da se osobine ljudi zasnivaju i na osnovu karaktera ljubimca.
– Psi su druželjubivi. Vole da se igraju i sa vlasnikom i sa drugim životinjama, vole da provode vreme sa njima, vole društvo, dok mačke sve vole onoliko dugo koliko to njima odgovara, a onda napuštaju teren – objašnjava Gosling i podseća da je ipak reč o generalizacijama i ne znači da sve ovo važi za svakog pojedinca.
S tim u vezi vlasnici mačaka naglašavaju da su one dobri ljubimci jer vole „sve da bude nežno“, nezavisnije su i sve same rade.
– Da biste voleli mačke, morate da budete u stanju da volite stvari same za sebe. One imaju svoj život, ne zavise nužno od vas. A vaš pas na neki način živi za vas – izjavio je veterinar dr David Bessler, iz NYC Veterinary Specialists, koji je, kako kaže, od detinjstva voleo pse, ali mu je jedna mačka preokrenula život.