Ko najviše utiče na žene da se testiraju na rak grlića materice i tako spasu sebi život

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Zbog tabua i stigme žene ne odlaze na skrining preglede i tako ugrožavaju sebi život. Naučnici otkrili ko ima najviše uticaja na njih, ko će ih naterati da odu na testiranje

Rak grlića materice je četvrti najčešći rak kod žena širom sveta, pokazuju podaci Svetske zdravstvene organizacije. U 2022. godini rak grlića materice bio je uzrok 660.000 novih slučajeva i 350.000 smrtnih slučajeva. Skrining, zajedno sa ranim otkrivanjem i lečenjem, može značajno da poboljša šanse pacijentkinje za preživljavanje. Ali, u zemljama sa niskim i srednjim prihodima, mnoge žene se ne podvrgavaju skriningu i umiru od ove bolesti mnogo više nego što bi bio slučaj da su se pravovremeno lečile.

Rak grlića materice je jedan od karcinoma koji može da se spreči

U novom istraživanju Texas McCombsSchool of Business at the University of Texas u Ostinu doktorantkinja marketinga Anima Nivsarkar otkriva moćan alat za poboljšanje skrininga: poverenje. Kada poruke dostavljaju pouzdani i kredibilni izvori poput lekara i kolega, povećava se verovatnoća da će žene tražiti i otići na preglede koji potencijalno spasavaju živote. Istraživanje je objavljeno u časopisu  Journal of Marketing.

Studija je počela kada je jedan zdravstveni radnik u Indiji zatražio pomoć od Nivsarkar i njenih kolega sa Indian Institute of Management Udaipur i University of Georgia. Pomoć je značila da se napravi plana kako da se žene podstaknu da se testiraju na rak grlića materice. U razgovorima sa lokalnim neprofitnim organizacijama, otkrili su snažne društvene barijere — tabue i zablude o reproduktivnom zdravlju — čak i kada su žene znale da je skrining dostupan.

- To je jedan od karcinoma koji se može sprečiti, pa šta onda sprečava žene da se zaista testiraju? Ovi intervjui su nam pomogli da otkrijemo da je prvenstveno društvena stigma, sociokulturne norme koje su postojale u ovim oblastima upravo ono što je sprečavalo žene da se testiraju i preuzmu kontrolu nad svojim zdravljem - priča doktorantkinja marketinga Anima Nivsarkar.

Kada se ženi obrati lekar ili vršnjakinja to ima najveći uticaj na svest o važnosti skrining pregleda

Lekari i bolnice se obično oslanjaju na štampane materijale, poput infografika, kako bi edukovali javnost. Nivsarkar i njen tim istraživao je personalizovaniji oblik slanja poruka - video zapise koje su snimili lekari i vršnjakinje žena kojima je poruka namenjena. Otkrili su da su obe vrste nosilaca poruka pomogle u povećanju broja testiranja više nego same štampane informacije. Istraživači su otkrili da su efekti bili najjači kada je poruka komunikatora odgovarala njegovoj ulozi.

Korišćenje vršnjaka za prenošenje poruka o osnaživanju i preuzimanju odgovornosti za sopstveno zdravlje moglo bi da poveća broj skrininga za 36,5 odsto, što ukazuje na potencijal da se dopre do dodatnih 21 miliona žena u Indiji. Kada su autoriteti poput lekara ili izvori sa kojima žene mogu da se povežu, poput njihovih vršnjakinja, objasnili rizike od nepodvrgavanja skriningu, žene su bile spremne da plate više za skrining, dovoljno da klinike mogu sebi da priušte skrining za 21 odsto više žena.

Infografika ima manje uticaja na svets žena kako može da se leči rak grlića materice

- Iako se istraživanje fokusiralo na određenu publiku i problem, ono može da ima primenu u drugim kontekstima zdravstvene zaštite koji uključuju kulturne barijere. Slični pristupi bi mogli da funkcionišu za druge vrste stigmatizovanih usluga reproduktivnog zdravlja ili u zajednicama gde skrining mentalnog zdravlja nailazi na tabue - ističe doktorantkinja Nivsarkar.

Rezultati dovode u pitanje strategiju oslanjanja na infografiku ili puko pružanje činjeničnih informacija, kaže Nivsarkar.

- S obzirom na to da su poruke o osnaživanju žena koje su im upućivale njihove vršnjakinje dovele do najvećeg rezultata i usvajanja poruke da treba ići na pregled, preporučujemo da se kampanje javnog zdravlja pomeraju ka iskorišćavanju uticaja vršnjaka sa kulturno prilagođenim apelima - savetuje doktorantkinja marketinga Anima Nivsarkar.

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

eKlinika zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

ePodcast

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>