Naučnici otkrili ključni gen koji se aktivira u 70 odsto karcinoma

Priredio/la: I. V. |14:30 - 30. 07. 2022.

Jedan gen se inače nalazi samo u testisima, a kada je istraživački tim uočio da je bio posebno aktivan kod većine karcinoma, zaključili su da je najverovatnije on doveo do formiranja tumora

ključni gen Ključni gen nazvan FOXR2 aktivira se kod 7o odsto vrsta raka Foto: Shutterstock

Ključni gen nazvan FOXR2 aktivira se kod 7o odsto vrsta raka, a normalno je neaktivan u većini tkiva u telu, otkrili su lekari naučnici sa Broad Institute of MIT i Harvard and Dana-Farber Cancer Institute. Osim kod većine karcinoma ovaj gen aktivira se i kod 8 procenata pojedinačnih tumora. Studija, nedavno objavljena u Cancer Research, može da pomogne naučnicima da bolje shvate kako se razvijaju različiti karcinomi.

Kako je otkriven ključni gen FOXR2

Istraživački tim već je počeo da radi sa hemičarima i strukturalnim biolozima kako bi otkrio kako da cilja ovaj gen mogućim novim tretmanima.

Činjenica da je ovaj gen normalno neaktivan u većini tkiva znači da bismo mogli da ga ciljamo na način koji ne izaziva mnogo neželjenih efekata – izjavio je učesnik studije dr Pratiti Bandopadhayay, onkolog iz Dana-Farber. Njegova saradnica dr Jessica Tsai analizirala je sekvence genoma neke vrste pedijatrijskog raka mozga zvanog difuzni srednji gliomi – fatalni tumori u sredini mozga. Tada su ona i njen tim otkrili, na svoje iznenađenje, da je za mnoge karcinome bio abnormalno karakterističan FOXR2 gen. Ovaj gen kodira faktor transkripcije, nalazi se na X hromozomu i normalno se javlja samo u testisu.

– Zaista, bilo koje normalno tkivo, osim testisa, ne bi trebalo da ima FOXR2 gen, tako da nam je taj nalaz u početku privukao pažnju – izjavila je dr Tsai.

Kako bi potražili tragove gena u drugim vrstama karcinoma, dr Tsai i njene kolege pročešljale su baze podataka o raku, analizirale kulture ljudskih ćelija i sekvencirale tumore sa životinjskih modela raka. Otkrili su da su neki od najčešćih pedijatrijskih i karcinoma kod odraslih – uključujući osteosarkom, melanom i karcinom pluća nemalih ćelija – takođe pokazali postojanje FOXR2 gena, kao i difuzne tumore glioma srednje linije. Tim je sarađivao sa dr Davidom Jones iz German Cancer Research Center kako bi potvrdio da mnoge vrste tumora u detinjstvu uključuju FOXR2.

Otkriveno da ćelije aktiviraju gen procesom hipometilacije

Sarađujući sa Tim Phoenix sa University of Cincinnati, naučnici su otkrili da ćelije aktiviraju gen kroz proces koji se zove hipometilacija, hemijska modifikacija koja uklanja metil grupe iz gena. Istraživači su otkrili da je grupa faktora transkripcije nazvanih ETS bila prekomerno izražena kada je FOXR2 bio aktivan, što je verovatno dovelo do formiranja tumora. Naučnici sumnjaju da bi FOXR2 mogao da bude deo šireg obrasca gde su normalno neaktivni geni testisa uključeni kod pacijenata sa rakom. Druge studije su pokazale da su proteini kodirani genima na X hromozomu, koji se nazivaju antigeni testisa raka, abnormalno izraženi u tumorima. Ovi antigeni su bili ključna meta proizvođača lekova koji razvijaju nove tretmane raka.