Medicinski informativni portal
Naslovna / Deca

Deca i tinejdžeri koji preskaču doručak mogu imati lošije fizičko i mentalno zdravlje

Priredio/la: O.M.
11:00 - 06. 09. 2022.

Prvi obrok u danu, ali i to gde se i u kojim uslovima konzumira od velikog je značaja za pravilan psihički i fizički razvoj posebno najmlađih

Važnost doručka za decu i tinejdžere Doručak u krugu porodice utiče pozitivno na psihofizički razvoj dece Foto: Shutterstock

Doručak se odavno smatra najvažnijim obrokom dana koji ne bi trebalo preskakati, a to je posebno važno kada su u pitanju deca i tinejdžeri. Prema nekim istraživanjima posledice preskakanja prvog obroka u danu mogu da budu slabije fizičko i mentalno zdravlje dece.

Doručak i važnost ovog obroka

Prema podacima Centra za kontrolu i prevenciju bolesti, (CDC) skoro 20 odsto dece u Sjedinjenim Državama ne doručkuje. Štaviše, veća je verovatnoća da će deca iz porodica sa nižim primanjima i adolescenti bilo kog socioekonomskog statusa preskočiti doručak.

Američka akademija za pedijatriju (AAP) preporučuje da deca i tinejdžeri konzumiraju doručak za zdraviju telesnu težinu, poboljšanu ishranu, bolje pamćenje, bolje rezultate testova i bolju pažnju. Doručak pomaže da se obezbedi ravnoteža hranljivih materija tokom dana, što može biti teže postići ako se doručak propusti.

Nova studija koja je ispitivala špansku decu i adolescente otkrila je da je doručak kod kuće povezan i sa boljim psihosocijalnim zdravljem. Rezultati su nedavno objavljeni u časopisu Frontiers in Nutrition.

Dr. José Francisco López-Gi, doktor nauka, postdoktorski istraživač na Univerzitetu Castilja-La Mancha u Španiji i glavni autor studije, rekao je da je veza između preskakanja doručka i psihosocijalnih zdravstvenih problema je ranije opisana u literaturi u nekim naučnim člancima.

– Međutim, činjenica je da je doručak van kuće povezan sa većim psihosocijalnim zdravstvenim problemima što novi aspekt naše studije – kaže on.

Efekti izbora hrane na psihosocijalno zdravlje

Studija je procenila šta su mladi ljudi jeli koristeći smernice španskog nacionalnog zdravstvenog istraživanja.

Istraživači su podelili hranu i piće po kategorijama: kafa, mleko, čaj, čokolada, kakao, jogurt, hleb, tost, kolačići, peciva, voće, sok ili oboje, jaja, sir, šunka i druge namirnice.

Naučnici su zatim pogledali efekte koje različite namirnice mogu imati na psihosocijalno zdravlje.

– Neunošenje određenih grupa hrane, kao što su mlečni proizvodi ili žitarice, bilo je povezano sa većim psihosocijalnim zdravstvenim problemima, dok je neunošenje drugih (npr. prerađeno meso) bilo povezano sa nižim psihosocijalnim problemima– rekao je dr López-Gi i dodao:

– Naši rezultati ukazuju na važnost uzimanja ovog obroka, ako je moguće kod kuće, uključujući određene namirnice, na primer mlečne proizvode i žitarice, kao i minimiziranja drugih kao što je prerađeno meso.

 Doručak i drugi faktori koji mogu igrati ulogu

Dr López-Gi  je ukazao na druge faktore koji mogu biti uključeni u određivanje psihosocijalnog zdravlja:

– Jedan od mogućih razloga koji opravdava ove rezultate je taj što bi jelo kod kuće, u prodičnom okruženju, moglo da ponudi formalno ili neformalno vreme u kojem bi roditelji mogli da se povežu sa emocionalnim blagostanjem svoje dece.

Slično tome, dr López-Gi je primetio da je ishrana van kuće „povezana sa potrošnjom hrane bogate ugljenim hidratima i mastima, kao i sa nedostatkom mikronutrijenata, što bi (barem delimično) moglo da objasni ovaj nalaz.“

Saveti za zdrav, uravnotežen doručak

Ako je uravnotežen doručak kod kuće najbolji za psihosocijalno zdravlje, šta mladi ljudi treba da jedu pre nego što krenu u školu?

Dr Gina Posner, pedijatar sa sertifikatom odbora u medicinskom centru MemorialCare Orange Coast u Fountain Vallei, Kalifornija, navodi:

– Obično za doručak predlažem namirnice koje sadrže više proteina i manje šećera kako bi deca imala dugotrajniju energiju. Ne predlažem im hranu sa visokim sadržajem masti za doručak — krofne, mafine, slatke žitarice. Najbolja preporuka za zdrav doručak su jogurt, jaja, žitarice sa niskim sadržajem šećera…

Najbolje namirnice za zdrav doručak

Naučna studija iz 2007. sugeriše da doručak sa visokim sadržajem triptofana, koji se nalazi u mlečnim proizvodima, zobi, orasima i semenkama, može pomoći kvalitetnom snu i mentalnom zdravlju dece. Pored obezbeđivanja triptofana, mlečni proizvodi sadrže vitamin D, koji je povezan sa nižim nivoom anksioznosti.

Dijetalna vlakna, koja su važna za zdravlje creva, povezana su sa manjim izgledima za depresiju, tako da je doručak koji obiluje hranom bogatom vlaknima, kao što su žitarice od celog zrna i hleb, voće, orasi i semenke, posebno koristan. I kao što su naučnici istakli važno je da doručak pojedete kod kuće i sa dragim osobama.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend