Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Hipokalemija je premalo, a hiperkalemija previše kalijuma u organizmu

Priredio/la: S.M.
13:00 - 20. 10. 2021.

Nervi i mišići, uključujući i srce, možda neće raditi onako kako bi trebalo ako ne dobijaju dovoljno kalijuma

kalijum-ishrana Kalijum je najbolje unositi kroz hranu, ali možda će vam zatrebati i dopunske količine ako imate određene bolesti Foto: Shutterstock

Kalijum je mineral koji omogućava našim ćelijama da rade na pravi način. Pomaže u stvaranju električne energije koja ćelijama omogućava da rade svoj posao. Naši nervi i mišići, uključujući i srce, možda neće raditi onako kako bi trebalo ako ne dobijaju dovoljno kalijuma.

Koliko nam je kalijuma potrebno?

Mladi od 14 ili više godina trebalo bi da unose oko 4.700 mg kalijuma dnevno. Dojiljama je potrebno 5.100 mg, a za bebe od 0 do 6 meseci 400 miligrama. Za bebe od 7 do 12 meseci potrebno je 700 miligrama, od 1 do 3 godine – 3.000 mg, 4 do 8 godina – 3.800 mg, a deci od 9 do 13 godina neophodno je 4.500 mg.

Pomaže kod osteoporoze i sprečava moždani udar

Kako ljudi stare, kosti postaju krhke.  Mnogo mesa i mlečnih proizvoda može uzrokovati da telo proizvodi previše kiseline, a to može brže oslabiti kosti. Međutim, hrana bogata kalijumom, uglavnom voće i povrće,  može to usporiti.

Sprečava stvaranje kamena u bubregu 

Kamen u bubregu je predstavlja tvrde male loptice, napravljene od minerala u urinu i zaista mogu da naude ako se zaglave u urinarnom kanalu. Više kiseline u telu, često zahvaljujući ishrani bogatoj mesom, povećava verovatnoću da će se te loptice stvoriti. Ali, kalijum pomaže u oslobađanju od kiseline, koja zadržava minerale tamo gde im je mesto – u kostima, i sprečava stvaranje kamenja koje izaziva bol. 

Pomaže u radu mišića

Potrebna je tačna količina kalijuma unutar ćelija, i natrijuma izvan ćelija, da bi mišići dobro funkcionisali. Premalo ili previše bilo čega može oslabiti mišiće ili ih naterati da se zgrče kada to ne želite. Kalijum pomaže u sprečavanju visokog krvnog pritiska. To je trenutak kada krv prejako pritiska zidove vena i arterija, što može dovesti do moždanog udara, srčanih oboljenja i zastoja srca. Često se naziva „tihi ubica“ jer se retko javljaju simptomi. Natrijum u soli pogoršava stanje, ali kalijum može pomoći da se oslobodite natrijuma i ublažite napetost u zidovima krvnih sudova.

Pomaže u sprečavanju moždanog udara

Moždani udar se dešava kada je protok krvi ograničen ili prekinut do dela mozga, često zato što je krvni sud pukao ili je blokiran. Visok krvni pritisak može da igrati značajnu ulogu u tome. To znači da je manja verovatnoća za moždani udar, ako pritisak držite pod kontrolom. Znaci moždanog udara su nejasan govor, slabost ruku ili opuštenost na jednoj strani lica. Ako imate bilo šta od ovoga, odmah potražite medicinsku pomoć.

Izvori kalijuma

Banane. Jedna banana srednje veličine ima 422 miligrama kalijuma. Uzmite jednu za užinu ili je narežite i pojedite zajedno sa kašom od žitarica. Možete čak i ispeći hleb od banane. Samo ih nemojte pohovati ili kuvati  jer na taj način gube kalijum.

Krompir. Srednji krompir pečen sa kožom ima ogromnih 926 miligrama kalijuma. Naravno, ako ga napunite maslacem i pavlakom, mogli biste na kraju izazvati više zdravstvenih problema nego što ih kalijum može rešiti. Zato uživajte u svom pečenom krompiru, ali svedite dodatke na minimum.

Suve šljive. Pola šolje suvih šljiva sadrži 637 miligrama kalijuma, kao i mnogo vlakana. Odlično se slažu sa orašastim plodovima i sirom, ili čak ispečene kao tart, samo nemojte preterati sa šećerom i mašću.

Pomorandže. Srednja pomorandža trebalo bi da nam obezbedi oko 237 miligrama kalijuma. Zdrave su i pune vitamina i minerala, ali upamtite da imaju dosta šećera.

Pasulj. Pun je vlakana, sa malo šećera i masti, a u pola šolje sadrži 485 miligrama kalijuma. Možete da ga potopite u vodu i ostavite tako preko noći kako biste pasulj lakše svarili.

Semenke suncokreta. Tražite nešto hrskavo, što može da popravi nivo kalijuma? Suncokret je bogat kalijumom, a pun je i drugih vitamina i hranljivih materija.

Oprezno sa količinom kalijuma

Kalijum je najbolje unositi kroz hranu, ali možda će vam zatrebati i dopunske količine ako imate određene bolesti ili uzimate lekove koji vam otežavaju zadržavanje kalijuma. Ipak,  budite oprezni – previše kalijuma može izazvati mučninu, povraćanje, bolove u stomaku, dijareju i čireve.

Hipokalemija i hiperkalemija – premalo i previše kalijuma

Nedostatak kalijuma (hipokalemija) – Ako nemate dovoljno kalijuma u sistemu, mišići mogu oslabiti i možda ćete biti često umorni. Takođe, mogu se javiti grčevi ili zatvor. Tada je moguće imati hipokalemiju zato što se ne dobija dovoljno kalijuma u ​​vašoj ishrani.

Previše kalijuma (hiperkalemija). Često se javlja kod beba, starijih ljudi i osoba koja imaju bubrežna oboljenja. Možda nećete primetiti nikakve simptome, ili vam mišići mogu biti slabi i možda ćete imati nepravilan rad srca ili mučninu. Možete dobiti hiperkalemiju ako uzimate određene lekove ili vaše telo ne proizvodi dovoljno hormona.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend