Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Pojačana želudačna kiselina neutrališe se određenom hranom

Priredio/la: I. V.
19:00 - 05. 11. 2022.

Nije neuobičajeno da se kod svakog ponekad javi pojačano lučenje želudačne kiseline, ali neki ljudi imaju velikih problema sa peckanjem, nadimanjem i podrigivanjem skoro svaki put kada jedu. Hrana je ključna u rešavanju ovog problema, naglašavaju lekari

Pojačana želudačna kiselina Lekari naglašavaju da je umerenost u ishrani ključna za rešavanje problema sa kiselinom Foto: Shutterstock

Pojačana želudačna kiselina povremeno se javi kod svih ljudi, što nije neuobičajeno, ali neki imaju velikih problema sa peckanjem, nadimanjem i podrigivanjem skoro svaki put kada jedu. Smatra se da oko 20 odsto populacije ima gastroezofagealnu refluksnu bolest, takozvani GERB) – hronično stanje refluksa kiseline koje dijagnostikuje lekar. Ishrana, kažu lekari, igra glavnu ulogu u kontroli simptoma refluksa kiseline i prva je linija terapije koja se koristi za ljude koje mući pojačana želudačna kiselina.

Želudačna kiselina reaguje na namirnice sa visokim sadržajem masti, soli ili začina

Sfinkter jednjaka ili mišićna cev koja propušta hranu u stomak, a zatim se zatvara, štiti jednjak od želudačne kiseline. Međutim, ako se sfinkter opusti, hrana može da se potisne na gore kroz olabavljeni otvor i izazove refluks kiseline. Hrana za koju se obično zna da izaziva žgaravicu, odnosno pojačanu želudačnu kiselinu, takođe odlaže i proces varenja, ostavljajući hranu duže u stomaku.

Osobe koje muči pojačana želudačna kiselina, po savetu lekara, nikako ne bi trebalo da jedu namirnice sa visokim sadržajem masti, soli ili začina, kao što su:

  • Pržena hrana
  • Brza hrana
  • Pica
  • Čips i druge prerađene grickalice
  • Aleva paprika i biber (beli, crni, kajenski)
  • Masno meso kao što su slanina i kobasica
  • Sir
  • Paradajz sos
  • Agrumi
  • Čokolada
  • Pepermint
  • Gazirana pića.

Lekari naglašavaju da je umerenost ključna jer mnogi ljudi možda neće ni moći, a ni želeti da neku hranu izbace iz upotrebe. Ali, savet svakom koga muči pojačana želudačna kiselina je da navedenu „problematičnu“ hranu ne jede kasno uveče, pred spavanje, kako se hrana ne bi zadržavala u stomaku a zatim izlazila iz jednjaka kada se legne. Takođe je dobro da se jedu mali a česti obroci umesto većih, težih obroka i izbegavaju kasne večere i grickalice pre spavanja.

Hrana koja sprečava stvaranje pojačane želudačne kiseline

Stručnjaci naglašavaju da postoji mnogo namirnica koje mogu da se jedu, a koje će sprečiti da se javi problem sa pojačanom želudačnom kiselinom. Najbolja hrana za ovaj problem svrstava se u tri kategorije – hrana bogata vlaknima, alkalna hrana i vodena hrana.

1. Hrana bogata vlaknima

Vlaknasta hrana čini da se osećamo siti, tako da je manja verovatnoća da će se ljudi prejedati, što može da podstakne pojačanu želudačnu kiselinu. Zdrava vlakna najbolja su iz ove hrane:

  • Cela zrna kao što su ovsena kaša, kus-kus i smeđi pirinač
  • Korenasto povrće – slatki krompir, šargarepa i cvekla
  • Zeleno povrće – špargle, brokoli i boranija.

2. Alkalna hrana

Hrana koja ima nizak pH nivo je kisela i verovatnije će izazvati pojačano lučenje želudačne kiseline. Ona sa višim pH vrednostima je takozvana alkalna hrana i može da pomogne u neutralisanju jake želudačne kiseline. Najbolja alkalna hrana, koja umiruje želudačnu kiselinu su:

  • Banane
  • Dinje
  • Karfiol
  • Komorač
  • Orasi.

3. Vodena hrana

Konzumiranje hrane koja sadrži mnogo vode može da razblaži i oslabi želudačnu kiselinu. Pojačana želudačna kiselina neće vas mučiti ukoliko jedete:

  • Celer
  • Krastavac
  • Zelena salata
  • Lubenica
  • Bujon supe
  • Biljni čaj.

Pojačana želudačna kiselina može da se leči domaćim lekovima

Ljudi sa žgaravicom obično posežu za antacidima, lekovima bez recepta koji neutrališu pojačanu želudačnu kiselinu. Ali, konzumiranje određene hrane takođe može da smanji simptome:
Mleko – Često je mišljenje da mleko ublažava žgaravicu. Ali, lekari podsećaju da se mora imati na umu da mleko dolazi u različitim varijantama – punomasno mleko sa punom količinom masti, sa 2 odsto masti i kao obrano ili nemasno mleko.

Masnoća u mleku može da pogorša lučenje želudačne kiseline. Nemasno mleko, na primer, može da deluje kao privremeni tampon između sluznice želuca i kiselog sadržaja želuca i pruža trenutno olakšanje simptoma žgaravice. Takođe, i jogurt sa niskim sadržajem masti ima iste umirujuće osobine zajedno sa zdravom dozom probiotika (dobrih bakterija koje poboljšavaju varenje).

Đumbir je jedno od najboljih pomagala za varenje zbog svojih lekovitih svojstava. Alkalne je prirode i antiinflamatoran, što olakšava iritaciju u digestivnom traktu. Preporučuje se lagano ispijanje čaja kada se pojača lučenje želudačne kiseline.

Jabukovo sirće – Iako nema dovoljno istraživanja koja bi dokazala da jabukovo sirće deluje na pojačanu želudačnu kiselinu, mnogi ljudi tvrde da pomaže. Naravno, nikada ga ne treba piti u punoj koncentraciji jer je to jaka kiselina koja može da iritira jednjak. Umesto toga, dovoljno je staviti malu količinu sirćeta u toplu vodu i piti uz obroke.

Voda sa limunom – Limunov sok se generalno smatra veoma kiselim, ali mala količina limunovog soka pomešana sa toplom vodom i medom ima alkalizirajući efekat koji neutrališe želudačnu kiselinu. Takođe, med ima prirodne antioksidante, koji štite zdravlje ćelija.

TEME:
Dražen
21:09, 05. 11. 2022. Odgovori

Poštovani,
Vaš tekst je odlično napravljen, iznijeli ste sve bitno i jasno.
Hvala lijepo

zora
21:44, 05. 11. 2022. Odgovori

Imala sam svakodnevne gorusice i bilo je stvarno tesko podnositi to stanje iz dana u dan. Pre godinu dana sam pocela da uzimam limun sa toplom vodom(ne vrucom) svakog jutra pola sata pre dorucka. Zivot mi se promenio. Nema vise kiseline posle svakog obroka i naravno netreba se prejedati. Jos jedan detalj koji se promenio u tih godinu dana je bol u kolenima i ramenima.Nema vise bolova. Istina je da si kolena malo ukocenija ali vise ne bole. Koje olaksanje. Nasla sam na netu da vitamin C regenerise hrskavicu.

Mladen
12:06, 06. 11. 2022. Odgovori

Dosta ljudi zna šta bi trebalo da se jede za bolje zdravlje, ali većina to ili neće ili ne može da poštuje. Ali je mnogo važno da se ljudima stalno ponavlja šta je dobro, a šta ne. Zato, hvala Vam na ovim dragocjenim savjetima.

nebojsa
23:34, 06. 11. 2022. Odgovori

👏

Vesna
22:48, 14. 11. 2022. Odgovori

Hvala vam na vrlo korisnim informacijama

Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend