Ako se televizor, tablet ili mobilni telefon koristi kao „e-bebisiterka“ rezultat toga je usporavanje razvoja nekih važnih funkcija kod dece, upozoravaju naučnici
Mališani koji mnogo sati dnevno provode ispred ekrana smanjuju vreme za interakciju i razgovor sa roditeljima. Korišćenje televizora i tableta kao „e-bebisiterke“ ne ostavlja vreme za igru i komunikaciju sa roditeljima ili drugim starateljima, pokazuju nova istraživanja objavljena u JAMA Pediatrics.
Australijski tim istraživača taj fenomen naziva „tehnoferencija“ – scenario u kojem „izloženost male dece vremenu ispred ekrana ometa prilike da razgovaraju i komuniciraju u njihovom kućnom okruženju“. Trenutne smernice Američke akademije za pedijatriju za decu uzrasta od 2 do 5 godina preporučuju „ne više od jednog sata dnevno korišćenja medija, kako bi im se omogućilo dovoljno vremena da se uključe u druge aktivnosti važne za njihovo zdravlje i razvoj“. Nažalost, praksa je pokazala da su i mlađa deca izložena ekranima u mnogo duže od preporučenog vremena.
U novoj studiji, istraživači predvođeni Mary Brushe sa University of Western Australia u Adelaidu, pratili su količinu vremena koje su mališani dnevno provodili ispred ekrana iz 220 porodica. Takođe su pratili koliko vremena ta deca provode u razgovoru sa roditeljima. Analiza je obuhvatila mališane od 12 do 36 meseci.
Grupa istraživača koristila je naprednu tehnologiju da prati ponašanje mališana – svakih 6 meseci deca su provodila dan noseći posebne majice ili prsluke koji su bili opremljeni osetljivim monitorima. Monitori su pratili i razlikovali elektronsku buku (koju emituju ekrani) i jezik kojim govore dete, roditelj ili druga odrasla osoba.
– Glavni nalaz studije bio je jasan. Povećanje vremena ispred ekrana dovodi se u vezu sa smanjenim vremenom razgovora između roditelja i dece – otkrili su istraživači i objavili da „do treće godine, prosečno dete u studiji gledalo je neku vrstu ekrana dva sata i 52 minuta svakog dana“.
– I za svaki dodatni minut vremena provedenog ispred ekrana, deca su čula manje reči odraslih, manje govorila i učestvovala u manje interakcija pitanje-odgovor – otkrila je grupa naučnika.
Konkretnije rečeno, tima naučnika otkrio je da do 3. godine svaki dodatni minut proveden ispred ekrana, bilo da se gleda TV ili ekran računara, dovodi se u vezu sa 6,6 manje reči izgovorenih sa odraslom osobom tog dana.
Naučnici naglašavaju da roditelji možda nisu svesni uticaja vremena provedenog pred ekranom ekrana na razvoj dece i možda im je, kako kažu, potrebna podrška da shvate potencijalnu vezu između vremena provedenog ispred ekrana sa mogućnostima da deca i odrasli razgovaraju i komuniciraju u svom kućnom okruženju.
Stručnjaci za razvoj jezika i digitalne medije nalaze australijske studije smatraju „impresivnim“ i, kako navode, mediji neće nestati, ali obraćanje pažnje na to kako i kada se oni koriste može da bude dobar put za ubuduće.