Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Imunološka trombocitopenija zahteva ishranu od 3 obroka i dve užine

Priredio/la: M. M.
12:00 - 29. 12. 2021.

Imunološka trombocitopenija može da bude frustrirajuća na mnogo načina, ali najvažnije je da telo putem hrane dobije dovoljno kalorija, proteina i energije za normalno funkcionisanje

imunološka trombocitopenija Cela zrna su važan izvor složenih ugljenih hidrata, koji čine osnovu uravnotežene ishrane Foto: Shutterstock

Imunološka trombocitopenija (ITP) je poremećaj krvi koji može da dovede do prekomernog krvarenja i modrica. Ovo oboljenje može da bude frustrirajuće na mnogo načina, a osim što se bolest leči lekovima, promene u stilu života i načinu ishrane mogu da pomognu pacijentima.

Imunološka trombocitopenija zahteva tri obroka i dve užine

– Najvažnije je da telo stvori tip ćelije koji mu je potreban – kaže nuticionista Ginger Hultin i dodaje da je za ljude koji imaju ITP najvažnije da putem hrane dobiju dovoljno kalorija, proteina i energije za normalno funkcionisanje organizma. Imunološka trombocitopenija, po rečima Hultin, zahteva tri obroka i dve užine. Ipak, ono što je frustrirajuće je što ne postoji čaroban način ishrane koji bi rešio ovaj problem. Osnovno je da se jede dovoljno i redovno. Postoje i specifični hranljivi sastojci koji se nalaze u hrani koji mogu da pomognu u proizvodnji trombocita ili zgrušavanju, kao i sastojci koje treba izbegavati.

Jedite sveže voće i povrće

Jedan od glavnih hranljivih sastojaka koji može da podrži proizvodnju i funkciju trombocita je folna kiselina. Dobar nivo folne kiseline može da se postigne ako se redovno jede lisnato zeleno povrće. Ali skoro svo voće i povrće sadrži različite hranljive materije koje mogu da pomognu funkciju krvi.

Izbegavajte određenu hranu

– Određene namirnice, kao što su crveno grožđe, borovnice, beli luk, luk i đumbir, mogu da ometaju zgrušavanje krvi kada se konzumiraju u velikim količinama. Ali, u većini slučajeva, male količine ove hrane ne bi trebalo da prave problem – kaže Hultin. Mnogo veći problem je korišćenje belog luka u prahu jer je prah koncentovaniji od čena belog luka.

Jedite hranu koja sadrži zdrave masti

U zdrave masti se ubrajaju orašasti plodovi i buter od orašastih plodova, razne semenke i avokado. Oni obezbeđuju, ne samo nezasićene masti, već i širok spektar drugih korisnih hranljivih materija. Ove namirnice mogu da se bore protiv umora koji se javlja kod ljudi koji imaju ITP. Ako se unosi dovoljno kalorija organizam ima dovoljno energije.

Izbegavajte hranu bogatu zasićenim ili trans mastima

Iako je izbegavanje nezdravih oblika masti dobar savet za većinu ljudi, ova mera predostrožnosti može biti još važnija za ljude koji imaju ITP. Zbog upotrebe kortikosteroida u terapiji ITP pacijenti mogu da budu izloženi povećanom riziku od visokog krvnog pritiska, pa se preporučuje konzumiranje hrane koja je zdrava za srce. Zasićene masti mogu da se nađu u mesu i mlečnim proizvodima sa visokim procentom masti, dok se trans masti nalaze u prerađenoj hrani koja sadrži reč „hidrogenizovano“ ispred vrste ulja.

Jedite što više proteina

Uključivanjem proteina u ishranu obezbeđuje se energija za mnoge procese u organizmu i izbegava se nagli pad i skok energije tokom dana. Dobar izvor proteina su živina, riba, pasulj i sočivo, orasi i semenke i proizvodi od soje. Meso obezbeđuje oblik gvožđa koji se lako apsorbuje.

Izbegavajte masno ili prerađeno meso

Masni ili prerađeni oblici mesa obezbeđuju potencijalno nezdrave nivoe zasićenih masti. Ove prerađevine takođe sadrže manje proteina i često imaju visok sadržaj soli. Previše zasićenih masti i soli nije dobro za zdravlje srca, zato se držite dalje od namirnica kao što su slanina, kobasice i mesni delikatesi.

Jedite cela zrna

Cela zrna su važan izvor složenih ugljenih hidrata, koji čine osnovu uravnotežene ishrane, zajedno sa zdravim mastima i nemasnim proteinima. Neke opcije su zob, hleb i testenina od celog zrna, kinoa i druge žitarice. Ove namirnice su često dobar izvor vitamina B.

Izbegavajte rafinisane žitarice i dodati šećere

Iako verovatno nije realno da se izbegnu sve rafinisane žitarice i prerađena hranu, ove vrste ugljenih hidrata imaju tendenciju da se brže apsorbuju i ne sadrže hranljive materije koje se nalaze u žitaricama od celog zrna. Dodati šećeri su problem, jer oni se uvek nalaze u rafinisanim ugljenim hidratima.

Pijte najviše vode

Hidratacija je važan deo ukupnog zdravlja i ishrane koji se često zanemaruje. Konzumiranje dovoljno vode može da pomogne u borbi protiv umora, a takođe može da pomogne u poboljšanju varenja. Osim vode i biljni čajevi i vode sa ukusom su dobre za hidrataciju. Važno je da nemaju šećer u svom sastavu.

Izbegavajte alkoholna pića

Alkohol ima dobro utvrđena antikoagulantna svojstva i treba ga konzumirati sa oprezom ako je potvrđena imunološka trombocitopenija. Ne postoji potpuna saglasnost oko toga da li je alkohol zabranjen ili može da se konzumira sa oprezom. Najbolje je da se pacijent posavetuje sa lekarom.

Mlečne proizvode ipak treba jesti

Neki pacijenti sa ITP se odlučuju na izbacivanje mlečnih proizvoda iz ishrane. Međutim, mlečni proizvodi su dobar izvor kalorija i proteina, prirodni su izvor B12 i grade kosti (sadrže fosfor i kalcijum). Prilikom odabira mlečnih proizvoda treba da se pazi da imaju nizak nivo zasićenih masti i soli.

Trebalo bi izbegavati kafu

Kafa može da bude blagi antikoagulant, jer sadrži zaista moćne antioksidante. Pacijent treba da se posavetuje sa lekarom o količini kafe koju može da pije tokom dana. S druge strane kofein u kafi može da bude dobar saveznik u borbi protiv umora.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend