Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Pravilno zamrznuta šargarepa zadržava sva korisna svojstva, a idealno je povrće u svakoj dijeti

Priredio/la: V. St.
12:00 - 13. 04. 2022.

Šargarepa sirova, kuvana ili dinstana puna vitamina, antioksidanasa i dijetetskih vlakana savršeno je povrće sa malo kalorija i masti.

šargarepa Šargarepa srednje veličine sadrži 25 kalorija, 0,5 g proteina, 6 g ugljenih hidrata i 0 g masti i odličan je izvor vitamina K, A i vlakana Foto: Shutterstock

Šargarepa, koja zauzima drugo mesto nakon cvekle po visokom sadržaju šećera, najčešće se koristi u svežem stanju. Najpoznatija šargarepa je narandžaste boje, ali postoje i žute, ljubičaste, bele i crvene sorte, no bez obzira na boju sve imaju isti ukus. Slatkoća šargarepe se može poboljšati dodatkom meda i pomorandže ili zakiseliti dodavanjem limunovog soka.

Manje šargarepe su slađe

Birajte čvrste, glatke i plodove svetle boje. Ako je sa lisnatim delom uverite se da izgleda sveže, da lišće nije suvo ili uvelo. Zeleni lisnati deo šargarepe je jestiv ali gorak, možete ga koristiti u malim količinama kao dodatak salatama. Izbegavajte ispucalu ili meku šargarepu sa zelenim delom pri vrhu. Manje šargarepe imaju slađi ukus.

„Bebi“ šargarepa, koja se prodaje oljuštena i prethodno oprana, obično to nije, već se radi o komadima krupne šargarepe koji su isečeni i oblikovani. Prava beba šargarepa se bere pre nego što dostigne zrelu veličinu.

Kako čuvati i pripremiti šargarepu

Ako šargarepa ima zelena perca, uklonite ih ili bacite. Neopranu šargarepu čuvajte u plastičnoj kesi u frižideru 2 do 4 nedelje.
Kada je spremna za upotrebu, operite šargarepu pod hladnom tekućom vodom, najbolje koristeći četku za povrće. Nije potrebno uvek i svaku šargarepu oljuštiti. U stvari, mnogi hranljivi sastojci se nalaze u ljusci ili ispod nje. Ako je šargarepa mlada i sveža, dovoljno će biti da se dobro opere, a ako ne odiše svežinom onda je najbolje oljuštiti je.

Kako zamrznuti šargarepu

Šargarepu pre zamrzavanja treba blanširati (kratko prokuvati u ključaloj vodi). Oljuštite je i isecite na krugove ili kockice.
Pripremljenu šargarepu stavite u lonac s vodom, poklopite i kad provri kuvajte još dva minuta. Prebacite šerpu u veliku posudu sa hladnom vodom i ostavite da se ohladi. Dobro oceđenu i osušenu šargarepu je potrebno raširiti po velikom poslužavniku i staviti u zamrzivač. Smrznutu šargarepu spakovati u kese za zamrzavanje.

Kako kuvati smrznutu šargarepu

Smrznuta šargarepa ima mekšu teksturu od sveže, što je čini pogodnom za smutije i supe. Ključ za održavanje čvrste teksture je da se ne prekuvaju. Za ukusan prilog uz jela s mesom, stavite zamrznutu šargarepu u posudi s poklopcem u mikrotalasnu rernu.
Zagrevajte 2 minuta na najvećoj temperaturi. Promešajte i nastavite sa zagrevanje u intervalima od 20 sekundi dok se potpuno ne zagraje. Pospite prstohvatom soli, dodajte malo bibera, kašičicu rastopljenog putera ili maslinovog ulja uz dodatak svežeg začinskog bilja.

Zdravstvene prednosti šargarepe

Veliki deo istraživanja šargarepe fokusiran je na karotenoide. Ishrana bogata karotenoidima može pomoći u zaštiti od nekoliko vrsta raka, prvenstveno kancera prostate, debelog creva i želuca, potvrđuju naučna istraživanja. Istraživanja su pokazala da karotenoidi mogu biti dobra zaštita i od raka pluća, ali novije studije nisu utvrdile direktnu koorelaciju.

Šargarepa utiče i na sniženje holesterola, ima nisku kaloričnost, i na taj način može da bude efikasna u dijetama.

Šta sadrži šargarepa

Jedna šargarepa srednje veličine (61 g) sadrži 25 kalorija, 0,5 g proteina, 6 g ugljenih hidrata i 0 g masti. Šargarepa je odličan izvor vitamina K, vlakana i vitamina A.

Mafini sa šargarepom

Potebno: 
brašno (2 šolje)
šečer (1,5 šolja)
prašak za pecivo (1 kesica)
cimet (1 kašičica)
soli (na vrh noža)
šargarepa (3 veće)
jaja (3 komada)
ulje (¾ šolje)

Priprema:
U činiji pomešati brašno, šećer, prašak za pecivo, cimet i so. U drugoj posudi umititi jaja pa dodati izrendanu šargarepu i ulje. Sjediniti najpre tečne, pa suve sastojke. Sipati u kalup za mafine 2/3 smese i peći u zagrejanoj rerni na 250 stepeni 20 do 25 minuta. Čačkalicom proveritei da li su dovoljno pečeni.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend