Učenje novog jezika u odraslom dobu na fascinantan način utiče na mozak, otkrili su naučnici sa Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences u Lajpcigu. Istraživači su organizovali veliki intenzivan program učenja nemačkog za izbeglice iz Sirije proučavajući njihov mozak uz korišćenje napredne magnetne rezonance (MRI), otkrivajući dinamičke modulacije u spajanju ključnih jezičkih regiona koji su im omogućili da komuniciraju i razmišljaju na novom jeziku.
Tokom šestomesečnog perioda, istraživački tim pomno je upoređivao skeniranje mozga 59 osoba kojima je maternji jezik bio arapski, a koji su se bavili intenzivnim učenjem nemačkog. Snimanjem MRI slika visoke rezolucije na početku, na sredini i na kraju perioda učenja, istraživači su dešifrovali promene u povezanosti između oblasti mozga koristeći tehniku koja se zove traktografija, a koja omogućava rekonstrukciju neuronskih puteva.
Slike magnetne rezonance pokazale su jačanje veza bele materije unutar jezičke mreže, kao i uključivanje dodatnih regiona u desnoj hemisferi tokom učenja drugog jezika.
– Povezanost između jezičkih oblasti u obe hemisfere povećavala se sa napretkom učenja. Učenje novih reči ojačalo je leksičke i fonološke podmreže u obe hemisfere mozga, posebno u drugoj polovini perioda učenja, u fazi konsolidacije – objasnio je Xuehu Wei, autorka studije objavljene u Proceedings of the National Academy of Sciences.
Intrigantno, studija je takođe otkrila manju povezanost između dve hemisfere, što ukazuje na ključnu ulogu corpus callosum – strukture nalik mostu koja spaja levu i desnu stranu mozga. To smanjenje pokazuje da je manja kontrola leve hemisfere, u kojoj dominira jezik, nad desnom hemisferom tokom usvajanja drugog jezika, oslobađala na neki način prostor u desnoj strani mozga za integraciju novog jezika.
– Ustanovljeno je da su dinamičke promene u povezivanju mozga u direktnoj korelaciji sa povećanjem performansi na jezičkom testu Goethe-Institute. Uopšteno govoreći, ova studija baca svetlo na to kako se mozak odraslih prilagođava novim kognitivnim zahtevima modulacijom strukturnog povezivanja unutar i preko hemisfera – istakao je Alfred Anwander, jedan od autora studije.
Kao jedan od prvih velikih i dobro kontrolisanih projekata koji dokumentuju promene u povezivanju mozga tokom učenja drugog jezika, ovo istraživanje može da otvori put za dublje razumevanje načina na koji se prvi i drugi jezik uče i obrađuju. Istraživači navode da osim usvajanja jezika, studija otvara nove puteve za razumevanje funkcije mozga i efekata strukturne plastičnosti zavisne od iskustva.