Nemački naučnici otkrili šta izaziva redak oblik raka jetre

Priredio/la: I. V. |19:00 - 21. 08. 2022.

Redak karcinom jetre smatra se veoma agresivnim, a dodatni problem je i što izuzetno slabo reaguje na trenutne tretmane

Redak oblik raka jetre Otkriveno šta izaziva jedan oblik raka jetre Foto: Shutterstock

Redak oblik raka jetre, prema otkriću nemačkih naučnika, izaziva proinflamatorni imuni glasnik interleukin 6 (IL-6), a njihova saznanja objavljena su u  Journal of Hepatology. Naime, istraživači iz German Cancer Research Center i sa Hebrew University u Jerusalimu identifikovali su kod miševa ćeliju koja vodi poreklo od  kombinovanih karcinoma jetre/bilijarnog kanala, retkog tipa raka jetre. Utvrđeno je da je proinflamatorni imuni glasnik interleukin 6 (IL-6) pokretač karcinogeneze. Do saznanja su došli kada su blokirali IL-6 posle čega se smanjio i broj i veličina tumora kod miševa.

Redak oblik raka jetre je izuzetno agresivan i slabo reaguje na lekove

Pojam karcinom jetre podrazumeva hepatocelularni karcinom, intrahepatični karcinom žučnog kanala i mešoviti oblik, kombinovani karcinom jetre/bilijarnog kanala (cHCC/CCA), kod koga ćelije cHCC/CCA pokazuju karakteristike oba oblika raka. Ovaj retki cHCC/CCA smatra se veoma agresivnim i izuzetno slabo reaguje na trenutne tretmane.

Kako bi identifikovali potencijalne mete za nove terapije, naučni tim iz dve pomenute institucije tražio je ćelijsko poreklo ovih tumora. Istraživači su sproveli svoje studije na miševima, koji su genetski modifikovani kako bi razvili hroničnu upalu jetre i hepatocelularni karcinom u starijoj dobi, a kasnije su razvili i cHCC/CCA. Molekularni profil cHCC/CCA tumorskih ćelija kod ovih životinja u velikoj meri se poklapao sa ljudskim cHCC/CCA ćelijama. Nemačko-izraelski tim je otkrio da se cHCC/CCA razvija iz degenerisanih prekursora (jedinjenja koje proizvodi neko novo jedinjenje) ćelija jetre. Nasuprot tome, hepatocelularni karcinom najverovatnije nastaje od oštećenih zrelih ćelija jetre.

Stare imune ćelije izazivaju ovaj redak oblika karcinoma

U cHCC/CCA ćelijama, geni signalnog puta proinflamatornog interleukina 6 (IL-6) su posebno aktivni. Izvor IL-6, koji aktivira ovaj signalni put, su stare imune ćelije. Obeležje starenja ćelija, koje i naučnici nazivaju „starenjem“, jeste oslobađanje čitavog koktela proinflamatornih signalnih molekula, među kojima glavnu ulogu igra IL-6. Blokiranje delovanja IL-6 specifičnim antitelima smanjilo je i broj i veličinu cHCC/CCA tumora kod miševa. Sredstvo koje pokreće stare ćelije u apoptozu programirane ćelijske smrti, čime se isušuje izvor IL-6, takođe je podstakao razvoj cHCC/CCA.

Danas je najefikasnija terapija za cHCC/CCA hirurško uklanjanje tumora. Uspešan je samo ako se rak otkrije u veoma ranoj fazi. Blokiranje IL-6 ili agenasa koji ubijaju stare ćelije koje proizvode IL-6 sada bi se moglo dalje testirati kao pristup lečenju ove vrste raka uod kojeg se dosta očekuje, smatraju naučnici. Sada, kako kažu, ima sve više dokaza da tumori koji su zaista dijagnostikovani kao hepatocelularni karcinom takođe delimično sadrže ćelije cHCC/CCA. To znači da bi potencijalni terapijski pristupi protiv cHCC/CCA takođe mogli da koriste nekim pacijentima sa hepatocelularnim karcinomom.

Dejan Kovacevic
4:15, 22. 08. 2022.
Odgovori

Sta moze biti uzrok povecanog GAMA-gt, ako nisam ni pisac ni alkoholicar? Umor je konstantan.

Dejan Kovacevic
4:17, 22. 08. 2022.
Odgovori

Pritom na UZ se ne vide nikakve promene ni na prostati, abdomenu, pankreasu.

Pera
15:41, 22. 08. 2022.
Odgovori

UZ pregled nije dovoljan za dijagnozu tumora jetre, pankreasa i nekih drugih organa. Mnoge tumorske promene nisu vidljive putem UZ, tako da bih savetovao magnetnu rezonancu, skener ili nešto treće po savetu lekara specijaliste.