Medicinski informativni portal
Naslovna / Prirodna medicina

Vitamin D je opasan u većim dozama, do kojih komplikacija može da dovede njegov višak

Priredio/la: I. V.
11:00 - 11. 07. 2022.

Predoziranje vitaminom D ili „hipervitaminoza D“ sve češća je pojava otkako je počela pandemija korona virusa, a slučaj jednog Britanca lekari navode kao upozorenje šta sve može da se desi kada se preetra sa dozama ovog vitamina

vitamin D Sve češći slučajevi predoziranja vtaminom D Foto: Shutterstock

Vitamin D u velikim dozama može da bude veoma opasan, na šta ukazuje i poslednji primer muškarca iz Velike Britanije koji povraća već mesecima nakon što je uzeo vitamin D u skoro 400 puta većoj dozi od dnevno preporučene. Dok su studije nagovestile prednosti zdravog nivoa vitamina D tokom pandemije korona virusa (dnevna potreba je 400 IU), realnost je pokazala da je „hipervitaminoza D“, ili intoksikacija vitaminom D, sve više u porastu. Zbog toga su lekari su izdali upozorenje da ne samo da je potpuno moguće predoziranje vitaminom D, već i da je neverovatno opasno.

Vitamin D izaziva toksičnost, a simptomi traju nekoliko nedelja

Globalno, postoji rastući trend hipervitaminoze D, kliničkog stanja koje karakteriše povišen nivo vitamina D3 u serumu. S obzirom na njegovo sporo razlaganje, tokom kojeg se razvija toksičnost vitamina D, simptomi mogu da traju nekoliko nedelja – naveli su autori nove studije slučaja, objavljene u BMJ Case Reports. U toj studiji doktori opisuju muškarca srednjih godina u Velikoj Britaniji, koji je hospitalizovan nakon što je otišao kod svog lekara zbog stalnog povraćanja, mučnine, grčeva u nogama, tinitusa, bolova u stomaku, suvih usta, povećanog osećaja žeđi i dijareje.

Njegovi simptomi su trajali skoro tri meseca i smršao je 12,7 kg do trenutka kada je došao u bolnicu. Kako se navodi u studiji, simptomi su počeli oko mesec dana nakon što je muškarac počeo sa intenzivnim vitaminskim režimom, i to po savetu nutricioniste. Tražio je dodatni tretman jer je ranije patio od više zdravstvenih problema – tuberkuloze, nakupljanja  tečnosti na mozgu, hroničnog sinusitisa, bakterijskog meningitisa i tumora unutrašnjeg uha. Na osnovu saveta nutricionista počeo je da uzima više od 20 vitaminskih suplemenata bez recepta koji sadrže koktel moćnih molekula. Kada su njegovi simptomi počeli, on je prestao da uzima koktel vitamina, ali su simptomi i dalje postojali.

Pacijent imao nivo vitamina D sedam puta veći od potrebne količine

Testovi krvi koje je uradio lekar ovog Britanca otkrili su da je imao veoma visok nivo kalcijuma, poznat kao hiperkalcemija – što je uobičajena nuspojava predoziranja vitaminom D, blago povišen nivo magnezijuma, a nivo vitamina D sedam puta veći od potrebne količine. Takože, testovi su otkrili da njegovi bubrezi ne funkcionišu kako treba (što nije neočekivano s obzirom na visoke koncentracije minerala i vitamina koje je uzimao). Čovek je bio hospitalizovan osam dana i lečen je intravenoznim tečnostima kako bi se obavilo ispiranje organizma, a dobijao i je i bisfosfonate, lekove koji pomažu u snižavanju nivoa kalcijuma u ​​krvi. Čak i dva meseca nakon što je otpušten iz bolnice, nivo vitamina D mu je ostao visok.

– Izveštaj o ovom slučaju dalje naglašava potencijalnu toksičnost suplemenata, koji se u velikoj meri smatraju bezbednim, sve dok ne počnu da se uzimaju u nebezbednim količinama ili u nebezbednim kombinacijama – upozorili su autori studije.

Višak vitamina D izaziva nagomilavanje kalcijuma u krvi

Preporučene količine vitamina D obično se mogu dobiti kroz raznovrsnu ishranu, kao i kroz izlaganje sunčevoj svetlosti, navode istraživači. Srećom, trovanje vitaminom D je relativno retko. Ali, sa sve više ljudi koji uzimaju suplement poslednjih godina, posebno žena i dece, autori apeluju na ljude da budu svesni simptoma, koji su različiti, ali su uglavnom uzrokovani nagomilavanjem viška kalcijuma u ​​krvi. Simptomi mogu da budu:

  • pospanost
  • povraćanje
  • zatvor
  • peptički čirevi
  • visok krvni pritisak
  • abnormalni srčani ritam
  • inflamatorna bolest oka
  • ukočenost zglobova
  • problemi sa bubrezima.

Autori studije takođe apeluju na dalju svest i regulisanje potencijalne zloupotrebe suplemenata, koji se kupuju bez recepta, a koji mogu da stupe u interakciju sa lekovima koji se izdaju na recept i mogu da prouzrokuju mnogo štete ako se uzimaju pogrešno.

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend