Kafa i usporavanje starenja? Nova studija otkriva protein koji bi mogao da bude ključ dugovečnosti
Kafa se već dugo dovodi u vezu sa manjim rizikom od brojnih hroničnih bolesti, a novo istraživanje donosi moguće objašnjenje zašto je to tako. Naučnici su otkrili da polifenoli i druga bioaktivna jedinjenja iz kafe mogu da aktiviraju protein NR4A1, koji ima važnu ulogu u zaštiti ćelija od upale, oksidativnog stresa i oštećenja povezanih sa starenjem.
Zdrave navike i ishrana mogu da uspore biološko starenje - i to nisu fraze
Iako rezultati ulivaju optimizam, stručnjaci naglašavaju da je istraživanje za sada sprovedeno na ćelijskim modelima, pa još nema dokaza da ispijanje kafe direktno usporava starenje ili sprečava bolesti poput Alchajmerove.
Starenje je prirodan proces koji nije moguće zaustaviti, ali brojna istraživanja pokazuju da određene životne navike mogu da doprinesu zdravijem i sporijem starenju. Neophodni su redovna fizička aktivnost, izbegavanje pušenja i uravnotežena ishrana bogata biljnim namirnicama.
Posebnu pažnju poslednjih godina privlače polifenoli - prirodna biljna jedinjenja koja mogu da smanje oštećenje ćelija i ublaže hronične upalne procese u organizmu. Polifenoli se nalaze u brojnim namirnicama, među kojima su bobičasto voće, nar, artičoka, spanać, crna čokolada, ekstra devičansko maslinovo ulje, orasi, zeleni i crni čaj i - kafa.
- Starenje i razvoj hroničnih bolesti povezanih sa godinama deo su života, ali način ishrane i životni stil mogu da uspore taj proces. Na primer, ljudi koji žive u takozvanim Plavim zonama, kao i oni koji redovno piju kafu, u proseku žive duže i imaju manje zdravstvenih problema povezanih sa starenjem - objašnjava dr Stephen Safe, profesor veterinarske toksikologije na Univerzitetu Texas A&M i glavni autor studije objavljene u časopisu Nutrients.
Kako kafa aktivira zaštitni protein NR4A1
Istraživači su u više ćelijskih modela proučavali na koji način pojedini polifenoli i druga jedinjenja iz kafe deluju na protein NR4A1, za koji se zna da učestvuje u odgovoru organizma na oksidativni i upalni stres.
- Ranija istraživanja pokazala su da se nivo ovog proteina kod ljudi smanjuje sa godinama. Kod miševa kojima je nedostajao NR4A1 životni vek bio je kraći, a istovremeno se pokazalo da ovaj protein štiti tkiva i ćelije od oštećenja. Zato smo pretpostavili da bi pojedine komponente kafe mogle da aktiviraju NR4A1 i tako pruže zaštitni efekat - kaže dr Safe.
Na kraju istraživanja naučnici su ustanovili da se više jedinjenja iz kafe, uključujući polifenol kafeinsku kiselinu, vezuje za protein NR4A1 i aktivira ga. Time se, smatraju autori, potencijalno smanjuje oštećenje ćelija i povećava zaštita od bolesti povezanih sa starenjem.
- Sada imamo najmanje jedan mogući biološki mehanizam koji objašnjava deo zaštitnog efekta kafe uočenog u populacionim studijama. Istovremeno, rezultati ukazuju da bi NR4A1 mogao da postane važna meta za razvoj novih lekova i nutraceutika - ističe dr Safe.
Cilj nije samo duži, već i zdraviji život
Stručnjaci podsećaju da se hronološko starenje ne može zaustaviti, ali da je moguće uticati na kvalitet starenja.
- Nije dovoljno samo produžiti životni vek. Mnogo je važnije produžiti godine provedene u dobrom zdravlju, bez invaliditeta, kognitivnog pada i hroničnih bolesti. Čak i odlaganje njihovog nastanka za nekoliko godina moglo bi značajno da poboljša kvalitet života pacijenata i rastereti zdravstveni sistem - naglašava Trinh.
On dodaje da istraživanja receptora kao što je NR4A1 mogu da pomognu naučnicima u razvoju novih strategija prevencije, biomarkera i terapijskih pristupa, ali da su za to neophodna ozbiljna klinička ispitivanja na ljudima.
Može li NR4A1 da se aktivira i bez kafe?
Na pitanje da li postoje drugi načini da se aktivira protein NR4A1, Trinh odgovara da za sada ne postoji dokazani režim ishrane, dodatak ishrani ili životna navika koja pouzdano dovodi do takvog efekta kod ljudi.
Zanimljivo je da glavni aktivni sastojci u ovoj studiji nije bio kofein, već biljni polifenoli poput kafeinske, hlorogenske i ferulinske kiseline. Srodna jedinjenja nalaze se i u mnogim vrstama voća, povrća i drugim biljnim namirnicama. Ranija laboratorijska istraživanja izdvojila su i resveratrol, kvercetin i kaempferol kao potencijalne aktivatore proteina NR4A1.
Međutim, još nije poznato da li unos ovih namirnica obezbeđuje dovoljno aktivnih supstanci u ljudskom organizmu da bi se postigao značajan biološki efekat.
Šta za sada ima najviše dokaza?
Za osobe koje ne piju kafu preporuke stručnjaka ostaju iste i zasnovane su na dokazima:
- raznovrsna ishrana bogata voćem, povrćem i drugim biljnim namirnicama
- redovna fizička aktivnost
- dovoljno kvalitetnog sna
- izbegavanje pušenja
- dobra kontrola krvnog pritiska, holesterola i nivoa šećera u krvi.
- Ove navike imaju daleko jaču naučnu potvrdu nego pokušaji da se jedan receptor aktivira određenom hranom ili suplementom - zaključuje Trinh.
Da li je kafa zaista napitak protiv starenja?
Dr Dung Trinh, internista iz MemorialCare Medical Group i direktor Healthy Brain Clinic u Kaliforniji, koji nije učestvovao u istraživanju, smatra da rezultate treba tumačiti sa dozom opreza.
- Studija nudi zanimljivo biološko objašnjenje za zdravstvene koristi koje se već dugo povezuju sa kafom. Međutim, važno je naglasiti da je reč prvenstveno o laboratorijskom istraživanju na ćelijama, a ne o kliničkom ispitivanju koje pokazuje da kafa usporava starenje ili sprečava bolesti kao što je Alchajmerova - kaže Trinh.
Prema njegovim rečima, ovo istraživanje predstavlja važan trag koji može da usmeri buduće studije, ali ne i dokaz da kafa deluje kao terapija protiv starenja.
(eKlinika.rs)
eKlinika zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.