Medicinski informativni portal
Naslovna / Ishrana

Spanać i mlečni proizvodi – da li je ova kombinacija dobra

Priredio/la: S.St.
12:00 - 16. 10. 2022.

Da li ste se ikada zapitali zašto se u toliko recepata predlaže dodavanje mleka, sira ili drugih mlečnih proizvoda kada pripremate spanać

spanać Uparivanje spanaća sa mlekom pomaže da dobijete sve hranljive materije koje su vam potrebne Foto: Shutterstock

Spanać i mlečni proizvodi. Ovaj spoj namirnica nije samo veoma ukusan već i izuzetno zdrav. Stručnjaci ističu da spanać treba da se sprema sa mlekom da bi se oksalna kiselina vezala za kalcijum iz mleka.

Spanać i mlečni proizvodi – idealna kombinacija

Oksalna kiselina spanaća neće narušiti apsorpciju kalcijuma iz mleka i drugih sastojaka bogatih kalcijumom, zbog čega uparivanje spanaća sa mlečnim proizvodima pomaže da dobijete sve hranljive materije koje su vam potrebne

Spanać pripada porodici Chenopodiaceae, koja uključuje cveklu, blitvu i kinou. Sa ovim povrćem ima sličan ukus – gorčinu lišća cvekle i blago slan ukus blitve. Sirovi spanać uglavnom karakterišu zelene note koje se gube kuvanjem. Mogu se naći i slabi travnati tonovi. Više temperature donose dodatni ukus krompira koji je sklon razgradnji u sumporna jedinjenja sa više nijansi nalik na luk. Pojavljuju se i slabe nijanse kokica.

Spanać sadrži oksalat (oksalnu kiselinu) koji je antinutrijentno jedinjenje prisutno u različitim zelenim listovima (amarant, cvekla, blitva), povrću (manioka, peršun, vlašac, endivija), voću (rabarbara), semenkama, orašastim plodovima (bademi, indijski oraščići), kakau, čaju i kafi. Kada se konzumira, vezuje se za minerale kao što su kalcijum i gvožđe, formirajući jedinjenja koja se normalno eliminišu urinom ili stolicom. Za neke osobe ovo može da poveća rizik od stvaranja kamena u bubregu i drugih zdravstvenih problema. Pošto su minerali pretvoreni u otpadni nusproizvod, oni više nisu dostupni za apsorpciju u digestivnom sistemu.

Prokuvani spanać smanjuje nivo oksalne kiseline za 30 do 90 odsto

Oksalat može i da se proizvede u organizmu ili da se konvertuje iz vitamina C tokom njegovog metabolizma. Iz svoje ishrane uvek možete da eliminišete hranu sa velikim količinama oksalata ili da je ograničite na male porcije (50 mg dnevno). 

Da biste dobili dovoljno kalcijuma i kompenzovali smanjeni unos oksalata dobra alternativa su mlečni proizvodi ili povrće, recimo brokoli. Takođe možete da prokuvate spanać i smanjite nivo oksalne kiseline za 30 do 90 odsto. Bebi spanać bi trebalo da poseduje manju količinu oksalata. Ako pijete puno vode, to pomaže u proizvodnji dovoljno urina za uklanjanje ovog štetnog jedinjenja.

Spanać, kao i cvekla, prirodno je bogat jedinjenjima koja se zovu nitrati. Oni pomažu da se poboljša protok krvi i pritisak tako što opuštaju krvne sudove, smanjuju krutost arterija i podstiču dilataciju. Smanjenje krvnog pritiska pomaže u smanjenju rizika od srčanih bolesti i moždanog udara. Studije navode da hrana bogata nitratima, poput spanaća, takođe može da pomogne u preživljavanju srčanog udara.

Spanać i mlečni proizvodi u kombinaciji sa slatkišima

Spanać je odličan izvor vitamina K, kao i izvor magnezijuma, kalcijuma i fosfora. Ovi hranljivi sastojci važni su za održavanje zdravlja kostiju.

Spanać se obično koristi u slanim jelima, ali možete da ga probate i u slatkišima. Napravite sladoled ili sorbe od ovih zdravih listova. Pomešajte mlade listove spanaća sa bananom ili čokoladom (tamnom ili belom), bademovim mlekom i vanilom da biste napravili ukusan smuti. Obogatite svoje obične kolače tim zelenim listovima. Možete i da se držite klasičnih jela kao što su testenine ili ravioli. Ne zaboravite da dodate izvor kalcijuma, kao što su parmezan, gorgonzola ili neki drugi lepi, aromatični sirevi.

Spanać se često koristi za intenziviranje uzbudljive zelene boje u jelima ili sosovima (sos na bazi majoneza sa pireom od bilja), zelene testenine, palačinke i peciva (patišpanj, kapkejks).

TEME:
Vaš komentar nam je dragocen!

Ostavite odgovor

Send this to a friend